hv van't tijdvak uit de historie, toen men geen andere vervoermiddelen kende dan die, welke ieder welgeschapen zoon of dochter meê ter wereld brengt: een paar beenen met voeten. Het is het zuigelings tijdperk van de kunst der beweging. - No. 2 is de trekvaart, een allervreedzaamst vaarwater, stijf ingeschroefd tusschen twee parallelle oevers. Op haar watervlak beweegt zich een trekschuit, sedert 1 November 1657; in hare inwendige ruimte vervoert deze alleen zoodanige reizigers, die te lui zijn om met gindschen potteman gebruik te maken van hunne voetzolen, - en te jaloersch of te bang of te paalburgerachtig om in diligence of spoorwagen een plaats te koopen. Het is de representant van dat époque, toen de kunst van reizen aanving uit de kinderluijers te kruipen. Hoe beschaafder de mensch wordt, hoe weelderiger; althans, daar liggen in de roef reeds kussens op de banken, en er staat een tafel en zelfs hangt er een spiegel aan den wand. - Aan de eene zijde der trekvaart loopt de gladde prettige chaussée, waar de logge, maar gemakkelijke diligence (vroeger hielden er zestien, nu nog maar vier, de dagelijksche gemeenschap tusschen de twee steden levendig;) over rolt en de veêrlichte tilbury over voort glijdt. Al weder een stap nader tot de volmaking; wederom een sport hooger op de ladder der volkomenheid. Wat is het voeteren, wat een trekschuit er bij? De kunst van reizen trad het tijdperk harer jongeling schap in. - Eindelijk, op den anderen oever van 't vaarwater de spoorweg: de jongeling is man geworden, man in de volle kracht des Spoorbrug over het Spaarne. Potloodtekening door C.W. Bruinvis, 1843. (collectie Kennemer Atlas) NOP MAAS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1997 | | pagina 39