geboomte, niet ongunstig op. De Hr. O. verdiend des aanmoediging in
deze zyne nieuwe loopbaan.'
Niet lang daarna, op 3 juni, werd het laatste stel afgegeven, tegelijk met de
eerste twee gezichten buiten Haarlem.
De landschappen van deze debuutreeks zijn niet specifiek Haarlems,
met uitzondering van de laatste prent waarop duinen te zien zijn. De na
druk ligt, zoals uit de beschrijvingen in de advertenties blijkt, op de stoffage:
de mensen en de voorwerpen. Het landschap fungeert als decoratieve ach
tergrond. De reeks was kennelijk een succes. Afdrukken van de prenten, in
verschillende staten, zijn in diverse openbare en particuliere collecties te
vinden.
Het jaar 1791 was wat betreft de prentkunst dus een productiet jaar.
Overbeek was inmiddels bijna 40 jaar oud. Waarom hij toen pas met etsen
begon, is niet bekend. Misschien uit commerciële redenen? Omstreeks 1790
waren er meer kunstenaars die zich op de landschapsgrafiek toelegden, dus
blijkbaar was er vraag naar. Overbeek had de techniek van het etsen al eer
der toegepast, in zijn achterglasschilderijen. In de jaren tachtig was hij
korte tijd actief geweest als ontwerper van boekillustraties, maar deze wa
ren niet door hemzelf geëtst. De prenten naar zijn ontwerpen komen voor
Landschap nr. 3 uit de reeks van zes Landschap nr. 4 (proefdruk) uit de
landschappen, 1791. (Kennemer At- reeks van zes landschappen, 1791.
(Kennemer Atlas)
THERA FOLMER-VON OVEN