leden reageerde, wat een groot succes genoemd mag worden. Honderden suggesties werden ontvangen. 67% van de leden bleek zaken betreffende Haarlem te verzamelen. Het jaarboek scoorde hoog, evenals de Historische Werkgroep. Er werd o.a. gepleit voor historische voorlichting op scholen. 85% was vóór de herbouw van De Adriaan, 73% tegen bebou wing van het Frederikspark, 72% tegen sloop van de stadsschouwburg en 85% achtte het wenselijk dat de Grote Kerk op zondagen open ging voor bezoekers, aldus de uitslagen van een in de enquête opgenomen mini- referendum. In 1993 verscheen het boek Haarlem in kaart. Vijf eeuwen stadsplat- -309- tegronden door B.M.J. Speet, A.G. van der Steur en R. Clement-van Alkemade. Het Frans Halsmuseum organiseerde samen met Haerlem een tentoonstelling in de Vleeshal met de meest bijzondere plattegronden en bijbehorende voorwerpen. Niet alles wat Haerlem entameerde kwam tot een resultaat. In 1994 werd met name door Ab van der Steur en Bart Uittenhout gewerkt aan een project om een aantal Haarlemse panden te voorzien van uniforme bordjes met 'Hier woonde of 'Hier werd gebo ren Ondanks de steun van de VVV en het Haarlems Dagblad gelukte het toch niet om het project van de grond te krijgen.21 In 1995 werd de huisstijl van de vereniging vernieuwd. In plaats van de Amsterdamse Poort kwam het zojuist gerestaureerde verenigingsgebouw de Hoofdwacht in een wat gestileerde vorm op vignet en logo. Ontwerper is Roland van Helden. In hetzelfde jaar vervaardigde de kunstenaar Wim van der Meij een etsje van De Hoofdwacht, dat als relatiegeschenk gebruikt kon worden. In de tweede helft van de jaren negentig begon Haerlem de contacten te verstevigen met de zusterorganisaties in de regio: Bloemendaal, Heem stede, Velsen en Zandvoort. Jaarlijks werd er in de Hoofdwacht een avond belegd waar vertegenwoordigers van de vijf historische verenigin gen het afgelopen jaar bespraken en hun plannen voor het komende jaar meedeelden. Een dergelijk overleg werd in die tijd ook gestart met de wijkraden in Haarlem. Eens per jaar werd met hen gesproken over ont wikkelingen waarbij Haerlem iets zou kunnen betekenen. Verder werden voorbereidingen getroffen voor een website van de ver eniging en werden plannen voor het eeuwfeest in 2001 gemaakt. In dat kader maakte de Amsterdamse tekenaar Rupert van der Linden in 2000 een door de bestuursleden zelf betaald groepsportret van het bestuur, passend in de Haarlemse traditie van 'regentenprotretten'. Ook in 2000 maakte de Utrechtse communicatiestudente Merel Robbers een uitvoerig rapport over het imago van de Vereniging Haerlem, gebaseerd op een ledenenquête en een aantal gesprekken met leden en (oud-) bestuurs- A.G. VAN DER STEUR

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2000 | | pagina 311