en ook de 21ste eeuw eist zijn plaats op. In die zin zou je kunnen zeggen dat die tendens Haarlem nu juist tot Haarlem maakt, waarbij bouwsels uit de 21ste eeuw niet kunnen ontbreken. Dit betekent dan automatisch concessies doen en sloop van oude gebouwen, die in de ogen van velen vaak nog waardevol zijn. In het stadsbeeld ontstaat een impressie van de Haarlemse cultuur van eeuw tot eeuw. Juist die mengeling van tijden, bouwstijlen en functies trekt diverse, verschillende groeperingen naar het stadshart en houdt de stad dynamisch, gezond, bijdetijds en aantrekke lijk. Het is een resultaat van democratische en politieke krachten, waarbij - van welke eeuw uit je ook redeneert - de ruimtelijke uitkomst nooit een openluchtmuseum is geweest. Wel zullen alle partijen op zo'n manier moeten samenwerken dat het predikaat 'Beschermd Stadsgezicht' uit gangspunt blijft, waarbij in die sfeer gehandeld wordt! Voordeel van deze tijd is dat de Haarlemmers meer en meer zelf mogen meepraten, waarbij nieuwbouwplannen soms al in echte samen werking tot stand komen. Ondanks dat doet het verdwijnen van histori sche gebouwen veel mensen pijn. In het dilemma tussen behoud of ver nieuwing is het weer de tijd die ons tegemoet komt! Uitgevoerde, nieuwe plannen verworden langzaam tot een stukje Haarlem. Als ontwerp vaak uitdagend en soms zelfs contrasterend met de directe omgeving en nu neergezet in die specifieke Haarlemse setting, zou juist dat gebouw een 21ste eeuws monument kunnen worden. De tijd zal het leren! Andere hedendaagse cultuuruitingen worden niet zozeer gevormd door nieuwe gebouwen als wel door steeds meer elementen in de open bare ruimte, zoals straatmeubilair. De collectie parkeerpaaltjes, beweg wijzeringborden, billboards, prullenbakken e.d. is een indrukwekkend geheel geworden. Dit geldt ook voor allerlei 'aanpassingen' aan puien en gevels, zichtbaar vanuit de openbare ruimte. Te denken valt aan de alles overheersende schreeuwerige reclame-uitingen en banieren. De gemeen te Haarlem is het project 'Herstructurering Binnenstad' gestart, waarbij wordt beoogd een beter afgestemd beheer van de openbare ruimte te bewerkstelligen. Met andere betrokkenen bij de binnenstad, zoals onder nemers, wijkraden en verenigingen van eigenaren wordt door de gemeen te een convenant uitgewerkt om te komen tot een verhoging van de aan trekkelijkheid van de fysieke omgeving en verbetering van het kernwin kelgebied. Voor de specifieke cultuurhistorische identiteit betekent dit dat wanneer een terughoudender beleid wordt gevolgd, waardoor een meer geordend, rustiger straatbeeld ontstaat en reclames worden terug gedrongen, de waardevolle gevelstructuren weer beter tot hun recht komen. De mate waarin dit ruimtelijk kan worden doorgevoerd, zal wéér MONUMENTENZORG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2000 | | pagina 317