Elias Voet 5 juni 1911-28 maart 2000 Elias Voet, in de wandeling E genoemd, wordt op 5 juni 1911 in het hartje van de stad Haarlem geboren. Naar alle kanten toe een echte en een bekende Haarlemmer, uit een echt Haarlemse familie. Vader en grootva der Voet zijn goud- en zilversmeden en hebben een zaak in de Anegang. Grootvader Voet, geen onverdienstelijk schilder, verwerft op zijn zestig ste verjaardag, in 1901 een erelidmaatschap van de roemruchte Haarlemse amateursvereniging 'Kunst zij ons Doel'. En vader Voet krijgt nationale en internationale bekendheid door zijn 'zilverboeken'. Een standaard werk waarin vader Voet de afkomst van alle zilvermerken traceert en die zo weet te ordenen, dat zijn studie als algemeen erkend naslagwerk voor antiquairs en vakgenoten geldt. E heeft ze enkele jaren terug afgestaan aan het museum van dé goud- en zilversmedenstad Schoonhoven. Ik vermeld deze voorgeschiedenis van vader en grootvader Voet om later daaraan duidelijk te maken hoe de levensloop van zoon en klein zoon hierdoor gestempeld is, maar tegelijkertijd onder de druk der ge schiedenis van de 20ste eeuw een lange geestelijke ontwikkeling door maakt en zo zijn eigen invulling vindt. Letterlijk geboren 'met een zilveren lepel in de mond' gaat hij stude ren in Delft. Hij wordt lid van een studentenvereniging, corps-pief en heeft een huishoudster, die mijnheer verzorgt. Mannen van de gemeente reiniging halen voor de heren studenten de fecaliëntonnetjes om de zoveel tijd weg. Mocht de tip in hun ogen te klein zijn, dan morsen ze, uiteraard per ongeluk, op de trap. E studeert af als werktuigbouwkundig ingenieur. Hij gaat werken bij Hoogovens. Maakt daar de oorlog mee. Niet onge vaarlijk: Hoogovens als strategisch doel wordt herhaaldelijk gebombar deerd. Bij Hoogovens komt E in de jaren vijftig in aanraking met 'Evan gelie en Industrie', een oecumenisch samenwerkingsverband van de ker ken, toen nog naast het rooms-katholieke bedrijfsapostolaat. Het is een naoorlogse poging van de kerk present te zijn in de wereld van werk en industrie en een poging verloren gegaan gebied terug te winnen. De indu strie, een gebied dat haar eigen wetten kent, kapitalistisch verworteld is en streng hiërarchisch gestructureerd. Vooral de ploegendienst holt de kerkelijk georiënteerde zondag uit. De economie krijgt hoge prioriteit en woekert voort tot aan de klimaatsverandering van vandaag de dag. E wordt deelnemer aan één der gespreksgroepen van E I en wordt zelfs industrie-ouderling voor de Hervormde Kerk. De kritische geluiden vanuit E I laten hun sporen na. De vanzelfsprekendheid van het Hoog- Haerlem Jaarboek 2000

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2000 | | pagina 376