duren. In 1953 trouwde hij met Alida de Visser, een huwelijk waaruit twee
kinderen zouden worden geboren.
Bij het aloude Enschedé werd Wetselaar geconfronteerd met velerlei
ambachtelijke kanten van het vak. Behalve de befaamde letterontwerper
en boekverzorger Jan van Krimpen was ook de graficus en ontwerper S.L.
Hartz in die jaren bij dit bedrijf werkzaam. Enerzijds bood deze werk
kring Wetselaar ongekende mogelijkheden om met allerlei technische
aspecten bezig te zijn, zoals het graveren, dat bijna nergens meer met de
hand geschiedde. Anderzijds waren de resultaten dikwijls het gevolg van
-382- groepswerk, waardoor de eigen artistieke inbreng van Wetselaar onher
kenbaar was. In een veel later stadium wist hij met enige moeite nog wel
te bereiken dat hij een eigen kamer kreeg toegewezen om zich te kunnen
concentreren op zijn eigen deel van het werk voor de firma. Dat bestond
uit opdrachten voor postzegels, bankbiljetten, aandelen, sluitzegels etc.
en uit het tekenen van letters.
Na zijn vertrek bij Enschedé, voorjaar 1984, begon zijn artistieke ont
plooiing pas goed en een groot oeuvre is in de afgelopen tien jaar ont
staan in de kleine werkkamer van zijn Bennebroekse woning. Het eerder
genoemde boek van Ekkart geeft daarvan een goed overzicht: ex libri,
boekomslagen, vignetten, portretten, affiches, penningen, sluitzegels, etc.
Ook voerde hij vele opdrachten uit op het gebied van de toegepaste kal
ligrafie zoals naamlijsten en oorkonden.
In hetzelfde jaar 1984 waarin hij bij Enschedé vertrok, werd hij lid van
het Haarlemse bibliofiel en grafisch genootschap 'Het Beschreven Blad'.
Tot zijn dood was hij een trouw bezoeker op de bijeenkomsten en voor
diverse mede-leden maakte hij werk. Zo werd bij de opening van zijn
expositie in Teylers Museum in 1998 een bundeling uitgereikt van de vig
netten die hij voor verschillende leden had ontworpen. Ook maakte hij
voor dit genootschap een boekje met de silhouet-portretten van de leden.
Voor de Vereniging Haerlem ontwierp hij in de jaren negentig een nieuw
vignet en een nieuwe legpenning. Maar deze voorbeelden zijn met vele
andere uit te breiden.
Haarlem en de grafische wereld missen in hem een boeiende ambach
telijke kunstenaar, maar daarnaast een sympathieke, bescheiden, vriend
en medemens.
Fotoverantwoording
A.G. VAN DER STEUR
De foto's van Anton de Beer, Sonja Boekman en Dick Couvée zijn gemaakt door
United Photos de Boer bv.
Haerlem Jaarboek 2000