I Toelichting bij de Mémorial necrologique uit de Agenda Général ou livret pratique d'emploi du tems. (coll. Museum Enschedé) deze agenda laat zich lezen als een burgerlijk manifest. Het is een plei dooi voor een praktisch, welbesteed leven. Tijdsindeling wordt als de basis van het burgerlijk bestaan gezien: 'On sait toujours, oü l'on est, ce qu'on a fait: ce qui reste a faire.' Treffend voor de burgercultuur is dat er zowel aandacht is voor het vastleggen van het publieke leven 'vie éxteri- eure et sociale', als het privé-leven, 'vie intérieure et individuelle'. Voor wie is de agenda bestemd? Een complete staalkaart van de bur gerlijke samenleving wordt in de inleiding opgevoerd: voor ambtenaren en officieren, wetenschappers, geleerden, kunstenaars, advocaten, lera ren, bankiers en handelaren, voor renteniers en familievaders, voor reizi gers, maar ook voor les 'dames occupées de l'économie intérieure et domestique, et de leur éducation de leurs enfants'. En ten slotte als rest categorie was de agenda voor alle jonge lieden die van orde houden en voor personen van alle klassen die enige waarde stellen aan de besteding van de tijd en die hun bezigheden willen ordenen. De Franse luxe-agenda heeft duidelijk invloed gehad op het bijhouden van het dagelijks leven. Als Johannes in later weer overstapt op de F*. M HMO RIAL ïSlkcfc01«Of»lQ^V„ J,» Bsns'-e Is mort mmtitliiuneBt re%I«is>« si 15,, h»ö« st«i« Se j.«s <b U wtsq«i |«oi »e«> -Vaa n—«»c av«rtii de tó*a WRct d'&re touj«a«: kunmu'.i Haerlem Jaarboek 2002

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2002 | | pagina 82