bruikt konden worden. Zij gingen naar het restauratieatelier van Ewout Langenberg in Den Haag. Van één van de beelden ontbrak een gehele arm en van de andere verschillende onderdelen. Gelukkig waren de hoof den vrijwel intact. Ook waren de beelden gescheurd, gebutst en erg vuil. De vier beelden hebben verschillende kenmerken. Zo gaat het om twee bevallige vrouwenfiguren en een jonge- en een oude man. Zij dragen ver schillende decoraties in de handen. De ene vrouwenfiguur draagt blade ren en bloemen. Zij is de lente. De andere vrouwenfiguur draagt korena ren. Zij is de zomer. De jonge man heeft druiventrossen in z'n handen, hij moet dus de herfst zijn. De oude man moet het slechts stellen met -i47~ overgebleven droge eikenbladeren. Mede door zijn leeftijd zal hij de win ter voorstellen. Dat hier een bekwaam kunstenaar aan het werk is ge weest is af te lezen aan de fraaie verhoudingen van de figuren en aan de detaillering van het houtsnijwerk. De beelden werden zorgvuldig gerei nigd, ontbrekende onderdelen bijgemaakt en opnieuw afgewerkt. Daarbij bleef de oorspronkelijke afwerking zoveel mogelijk behouden en zo bleef de oorspronkelijke sfeer zoveel mogelijk gerespecteerd. De vier beelden ondersteunden in de oorspronkelijke setting het plafond in de hoeken van de kamer. Daarom zijn ze aan de achterzijde onbewerkt en vlak uit- Grote Markt 2, stadhuis, Antichambre, nieuwe situatie, (foto Jos Fielmich, 2003) MONUMENTENZORG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2003 | | pagina 149