-174- wegstaties, die hier ingelijst tegenaan hingen. Daarboven komt dan een reeks spitsboogjes op slanke zuiltjes, waar rijke gordijnen in lijken te han gen, met opnieuw geometrische versieringen in de boogveldjes. Hier is goed te zien hoe de vlakke versiering van de muur samenspeelt met de plastische vormen van de consoles voor de gewelfondersteuning. Tot slot zijn de gewelfvakken van het spitsbooggewelf omboord met wingerdran ken en druiventrossen, met op de ribben geometrische versieringen onder andere in goudkleur. Het is opvallend dat er, met uitzondering van de tekstband, geen uitgesproken religieuze motieven te zien zijn. Alleen de druiventrossen in het gewelf verwijzen natuurlijk zeer duidelijk naar de wijn van het misoffer, met andere woorden naar het bloed van Christus. Met de restauratie zijn de kleuren en patronen weer zichtbaar gemaakt en zijn op enkele plaatsen aanvullingen gedaan die reversibel zijn. Daardoor is een totaalbeeld ontstaan dat de oorspronkelijke kleurige wereld van deze neogotische kapel weer oproept. Het geheel is vervol gens van een transparante coating voorzien die geen schade doet aan het oude schilderwerk zodat het oppervlak gemakkelijk schoongemaakt kan worden. Deze kapel zal straks als appartement ingericht en bewoond gaan worden! Koningstraat 18-22. De kapel na de restauratie, 2004. (foto Jos Fielmich) Haerlem Jaarboek 2003

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2003 | | pagina 176