Het overbrengen van het patroon op de ondergrond, (foto Martin Busker) voor de rug van het tapijt en de scheermachine voor het handmatig sche ren van het tapijt. Nadat de tekeningen naar de firma Bholanath International ltd in India waren gestuurd begon het eigenlijke productieproces. De picto grammen werden middels dia's één voor één op een stuk plastic gepro jecteerd, waarop de motieven werden overgetrokken. In de productiehal was reeds de ondergrond van het tapijt, een soort gaasdoek waarin de draadjes wol moeten worden getuft, gespannen in een grote stelling. Het plastic werd voor dit doek gespannen en vervolgens werd de gehele teke ning door een soort priem, gedoopt in blauwe inkt, op het gaaskatoen geprikt. Als het plastic daarna wordt verwijderd staat het gehele patroon door de blauwe inkt op het gaasdoek getekend. Ondertussen werd de wol met de hand gesponnen op een andere plaats in de fabriek. Daarna werden de strengen wol bij de 'ververij' op een soort spoel in een trommel door de verf rondgedraaid totdat de kleur volledig in de wol was opgenomen. Het maken van de kleuren gebeurde in een kleine kamer waar veel flesjes met kleurstoffen, een apothekers bascule en een electronische precisieweegschaal staan. Alle kleuren die ooit gemaakt zijn staan opgeschreven in een soort kasboek met een klein staaltje erbij. -153- MARTIN BUSKER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2004 | | pagina 155