Het overbrengen van het patroon op de ondergrond, (foto Martin Busker)
voor de rug van het tapijt en de scheermachine voor het handmatig sche
ren van het tapijt.
Nadat de tekeningen naar de firma Bholanath International ltd in
India waren gestuurd begon het eigenlijke productieproces. De picto
grammen werden middels dia's één voor één op een stuk plastic gepro
jecteerd, waarop de motieven werden overgetrokken. In de productiehal
was reeds de ondergrond van het tapijt, een soort gaasdoek waarin de
draadjes wol moeten worden getuft, gespannen in een grote stelling. Het
plastic werd voor dit doek gespannen en vervolgens werd de gehele teke
ning door een soort priem, gedoopt in blauwe inkt, op het gaaskatoen
geprikt. Als het plastic daarna wordt verwijderd staat het gehele patroon
door de blauwe inkt op het gaasdoek getekend.
Ondertussen werd de wol met de hand gesponnen op een andere
plaats in de fabriek. Daarna werden de strengen wol bij de 'ververij' op
een soort spoel in een trommel door de verf rondgedraaid totdat de kleur
volledig in de wol was opgenomen. Het maken van de kleuren gebeurde
in een kleine kamer waar veel flesjes met kleurstoffen, een apothekers
bascule en een electronische precisieweegschaal staan. Alle kleuren die
ooit gemaakt zijn staan opgeschreven in een soort kasboek met een klein
staaltje erbij.
-153-
MARTIN BUSKER