werd ik door Desso gevraagd om naar India te gaan om het kleed op
eventuele fouten te controleren en de juiste afwerking te bepalen. De
technische man van Desso die er al in een eerder stadium was geweest,
was door ziekte verhinderd.
Toen ik in de fabriek arriveerde waren de kleden in het ruw al klaar.
Eerst heb ik geprobeerd het kleed als ruw product in de stelling nog te
controleren maar dat was niet te doen, omdat op dat moment de draad
jes wol bij de overgangen naar een andere kleur nog door elkaar zitten.
Daarom werd het kleed uit de stelling gehaald om het eerste laagje van
backing (latex rubber laag) aan te brengen. Met deze latex laag fixeer -I55-
je de woldraadjes op hun plaats in het tapijt. Hierna werd het tapijt op de
vloer gelegd en voor de eerste keer geschoren.
Vanaf dat moment heb ik bijna drie dagen op mijn knieën doorge
bracht om met de kopieën van de tekeningen er naast alle pictogrammen
na te lopen. De ontwerper Joost Swarte staat bekend om zijn stijl van de
klare lijn in zijn tekeningen en deze lijn moest ook in het tapijt overeind
blijven. Door nu alle pictogrammen één voor één na te lopen zijn de fou
ten en foutjes gecorrigeerd en kon daarna het tapijt voor de tweede maal
worden geschoren. Daar waar de kleuren bij de overgangen door elkaar
Het spinnen van de wol. (foto Martin Busker)
MARTIN BUSKER