ging. Hij had al diverse malen bij de Woonmaatschappij zijn bezorgdheid er over uit gesproken. Maar als de gevel werd geschilderd ging men toch weer om het beeld heen. Daarna heeft hij een brief in samenwerking met de Stichting Geveltekens Vereniging Haerlem geschreven. Of dit gehol pen heeft is niet bekend, maar niet veel later kreeg de bewoner te horen dat het beeld grondig zou worden opgeknapt. De firma J.C. Cramer en Zoon Schildersbedrijf bv uit Haarlem kreeg de opdracht het beeld te restaureren en weer te polychromeren. Het ei genlijke werk is gedaan door de heer T.G.J.M. Mulder restaurateur/schil der bij deze firma. Hij heeft in de werkplaats het beeld gerestaureerd en -i93~ weer op kleur gebracht. Eerst moest het beeld goed drogen. Daarna zijn kleurmonsters geno men en zijn de los zittende delen er afgehaald. Gelukkig was de sleutel, die Servatius altijd bij zich had, bij de huurder van het perceel nog aan wezig. Deze was er tijdens het bouwen van een steiger voor het naast gelegen pand afgebroken. Begonnen werd met het verwijderen van alle oude verflagen met behulp van de föhn. Daarna werden alle kapotte onderdelen, handen, de staart van de draak en de sleutel, weer met Toupret (een soort gips wat zeer geschikt is voor buiten en een sterke lijmkracht heeft) opnieuw aan gebracht. De grote onderdelen zijn tevens opnieuw verankerd, zodat ze weer tegen een stootje kunnen. Hierna is het gehele beeld ingewassen met Toupret. Dat was nodig omdat door regen en vorst overal kleine gaatjes zaten. De sokkel was bijna geheel vergaan en moest voor 75% worden vervangen. Deze is opnieuw in model gemaakt met hetzelfde Toupret. Daarna zijn alle uitstekende en ontbrekende delen in de mantel, mijter, handen en sleutel op dezelfde wijze met dit materiaal gemodel leerd. Na droging is het beeld zoveel mogelijk glad geschuurd met schuurpa pier no. 150 en 220. Hoe gladder het oppervlak is des te beter stroomt het regenwater weg. Na het afstoffen is het beeld twee maal behandeld met het fixeermiddel Sigmafix. Deze behandeling is belangrijk om de verf goed te laten hechten. Hierna is het beeld geschilderd met verdunde verf om de kleuren goed in te laten trekken en te hechten. Dan wordt het beeld nogmaals nagelopen op kleine oneffenheden die weer met Toupret gevuld worden. Hier overheen gaat nu een tweede onverdunde verflaag, welke na droging licht geschuurd wordt. Daarna kan het beeld afgeschil derd worden in de originele kleuren, die tijdens het schoonmaken naar voren kwamen. Vervolgens wordt het beeld twee maal behandeld met een transparante topcoat voor buiten. De binnenkant is met een lakspuit met een vochtafstotend preparaat (wat ook gebruikt wordt op gevels) behandeld. MONUMENTENZORG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2004 | | pagina 195