traditionele thema van de dodendans. We zien een Bisschop, een Koning,
en een Boer, als vertegenwoordigers van de drie groepen van de middel
eeuwse standenmaatschappij. Alle drie voeren zij hun eigen taak uit. De
laatste figuur is de Dood die geen onderscheid maakt in rang of stand. Op
de steen staan dezelfde opschriften als op de Haarlemse dodendans.
De beeldhouwer Jan Verdonck ontleende het ontwerp voor zijn werk
stuk aan onze vroeg zeventiende-eeuwse gevelsteen uit Haarlem, zijn
woonplaats. De vader van de opdrachtgever, C.J.J. Wouters (1851-1935),
overleed kort vóór, of tijdens de bouw van het pand. Wellicht heeft dat
de keuze van het ontwerp voor de gevelsteen bepaald. Tevens schijnt het
zo te zijn dat als het zwaard van de ridder omhoog wordt geheven, zoals
op de Haarlemse steen dat dan de ridder op het slagveld is gestorven. De
ridder op de Tilburgse variant staat afgebeeld met zijn zwaard naar bene
den. Dat zou betekenen dat hij in zijn bed is gestorven. Misschien heeft
de kunstenaar dit in zijn beeldhouwwerk willen verwerken? Deze steen
is vervaardigd in rode zandsteen.
De Tilburgse gevelsteen de Dodendans van beeldhouwer Jan Verdonk.
Haerlem Jaarboek 2004