Ook in het stadhuis hangt een paneel met de Dood als afsluiting van
de zeventien panelen met de gravenportretten. Ook deze reeks past in het
middeleeuwse verhaal van de dodendans en de uitbeelding daarvan. Het
is een voorstelling waarbij de Dood, in de gedaante van een uitgemergeld
en ontvleesd kadaver, personen van verschillende leeftijd en stand ten
dans voert, dat wil zeggen meevoert met de dood. Het wijst erop dat de
dood midden in het leven staat en ieder van ons op elk moment kan weg
rukken. De dood verwijst aldus naar de betrekkelijkheid van het aardse
bestaan en de vergankelijkheid van de aardse macht. Dit verhaal werd in
de veertiende eeuw in Europa wijd verspreid en in talloze varianten op -i97_
het toneel, in de letterkunde en de beeldende kunst verbeeld. De tekst op
het paneel met de Dood luidt:
'Die Doot seijt to den heeren:
Ghij Hollantsche graven hier al ghemeene,
Ghij gravinne, ghij voochden, die sijt voorleden,
Dear en isser ghebleeven thants uwer geene
Maer sijt an mijnnen dans getreden
Nu ghij regeert hebt beij lant en steden.
Men weet dit thans wel altemalen:
1st al gheschiet na recht en reden,
Soo moochdij voor Godt u loon nu halen;
1st oock soo niet, soo salt u falen.
Want heeft gunst of haet dat recht verkeert,
Soo moetij met pijnnen dat nu betalen;
Ja, ghij hadt voor pelgrim veel bet gaen dwalen
Dan ghij u landen hebt soo gheregeert.'
Als afsluiting van de feestelijke onthulling kreeg de Stichting uit handen
van de directeur van bam Woningbouw bv nog een extra donatie over
handigd om hiermee weer een nieuwe aanzet te maken voor een nieuw
project.
Kleuronderzoek gevelsteen 'De Dodendans'
Bijdrage van Olga van den Klooster
Kleuronderzoek bij historische natuurstenen gevelstenen kent zo zijn
beperkingen. Men weet welhaast nooit met zekerheid of de onderste
kleuren in het verfpakket ook de oorspronkelijke kleuren van de voor
stelling zijn. De steen kan in het begin immers gewoon verveloos zijn
MONUMENTENZORG