steen na te bootsen. Daarom is de steen ook nu weer geelbruin geschil derd. In de onderste lagen van het verfpakket bevindt zich ten slotte een gepolychromeerde voorstelling. Het met behulp van een scalpelmesje blootleggen van deze lagen bleek echter niet op alle plaatsen succesvol. Er waren maar uiterst kleine kleur- restjes waarneembaar en lang niet overal. Het lag in de lijn der verwach ting veel bladgoud aan te treffen, maar slechts hier en daar waren wat kleine reflecterende puntjes terug te vinden. Op andere plaatsen ontbra ken oudere verflagen geheel. De bijna vierhonderd jaar oude steen heeft danig aan weer en wind blootgestaan en is mogelijk ook slachtoffer geweest van de schoonmaak woede die in de tweede helft van de negentiende eeuw in gepolychro meerd Nederland opstak. Die werd ingegeven door de voorliefde voor 'eerlijke' bouwmaterialen of de geïmiteerde kleuren van die eerlijke bouwmaterialen en heeft menig schilder met krabber en brander de lad ders opgejaagd. Het met behulp van scalpelmesjes of afbijtmiddel afzonderlijk bloot leggen van de verflagen is voor de betrouwbaarheid van een kleuronder- zoek overigens meestal niet voldoende. Men maakt al snel de vergissing een gronderingslaag voor een afschilderlaag aan te zien en daardoor de verkeerde kleur vast te stellen. Daarnaast zijn deze middelen zo rigoureus dat de flinterdunne afschilderlagen verdwijnen zonder te worden opge merkt. Daarom is voor dit onderzoek ook een aantal verfmonsters geno men en microscopisch bekeken. Men behoudt in dat geval de laagop- bouw terwijl door uitvergroting aanzienlijk meer verflagen kunnen wor den onderscheiden. Te zien was dat het verfpakket ernstig was verstoord en dat sommige afschilderlagen door onderhoudswerkzaamheden in het verleden waren weggeschuurd. In dat geval is het niet meer te beoordelen of er een matte dan wel een hoogglans verf in het zicht heeft gezeten. Het bladgoud op de letters en op een aantal andere attributen schitterde al snel de microscooplens uit. Ook werd onomstotelijk vastgesteld dat de kledij van de koning en de geestelijke volgens de traditionele kleurvoorschriften was uitgevoerd en verscheidene malen in dezelfde kleuren was overschilderd. Aan de hand van deze onderzoeksgegevens zijn vervolgens een kleur- ontwerp en kleurenstalen gemaakt op basis van met lijnolie vermengde historische pigmenten. De kledij van de boer is hypothetisch en is geba seerd op de boerenkleding die voorkomt op een schilderij van Hiero- nimus Bosch. MONUMENTENZORG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2004 | | pagina 203