enigingen opeens respectvol met elkaar omgingen. Daar waren ook de
diverse voorstellingen debet aan die Kraay als producent van de grond
tilde.
In 1995, bij de viering van het 750-jarig bestaan van Haarlem, was het
wederom John Kraay - die zich eerder ook al had ingespannen voor het
Jan Kraakman Stadsjuweel - die een oude traditie in ere herstelde. De
amateurtoneelpromotor in hart en nieren bewoog de Haarlemse podi
umverenigingen mee te werken aan een nieuw samenwerkingsproject.
Met ruim zestig acteurs zette hij op de Grote Markt De Zwarte Tulp op
de planken. Het initiatief sloeg in als een bom, en nog datzelfde najaar
produceerde John Kraay zijn tweede samenwerkingsproductie:
Haarlemmer Olie. Marijke Kots schreef hiervoor de tekst en voerde ook
de regie. Hetzelfde procédé werd toegepast op opvolger Frans Hals, dat
net zo'n publiekssucces werd als de twee voorgangers.
Marijke Kots zei bij zijn overlijden in Haarlems Dagblad:
'John Kraay was een goed organisator. Een prima producer. Het laat
ste nog levende lid van het illustere driemanschap Wim Helversteijn,
Wim Moolenaar en John Kraay. Drie heren die alles van het
Haarlemse toneel wisten: godheden waren ze voor mij. Met de dood
van John Kraay is een tijdperk afgesloten. Maar hij is ook de man,
die een aanzet heeft gegeven tot nieuwe ontwikkelingen binnen het
amateurtoneel.'
Onder de vlag van de Musicalgroep Haarlem produceerde John Kraay de
millenniummusical Het Haarlem Dossier en in 2003 nog de muziek
theaterproductie Laken en Bier - beide op tekst van zijn levenspartner
Martine Faber. Acteur Harald Jansen speelde de afgelopen tien jaar in
vrijwel alle Kraay-producties een rol. Jansen:
'John, heer op leeftijd, steevast keurig in kostuum met vlinderstrikje,
sprak dan altijd zijn troepje ongeregeld toe om de spelers nog eens
uitdrukkelijk te wijzen op het belang van de kaartverkoop. Heel bij
zonder dat hij op zijn leeftijd nog zulke financiële risico's durfde te
nemen. Dankzij hem zijn dwarsverbanden tussen de verschillende
amateurtoneelverenigingen ontstaan. Die waren er voor die tijd niet.
Van de musicalproducties van John Kraay hebben het afgelopen decen
nium vele duizenden Haarlemmers genoten. En zij niet alleen: burge
meester Jaap Pop, verklaard voorstander van dit soort puur Haarlemse
initiatieven, steunde producent Kraay metterdaad en speelde in enkele
NECROLOGIEËN