'Jan Zumbrink, gemoedelijk en kritisch. Kenners en deskundigen pre zen zijn appeltaart, die Jan met de appels uit zijn tuin, gul kon uitde len in de vergadering van de tmk. Hij kende elk beeld en kunstwerk in Haarlem. Hij wist meestal de datum van plaatsing, kunstenaar en bovendien hoe het werk erbij stond. Bij misstanden vroeg hij op kri tische toon aandacht voor het werk en bescherming van een cultu reel erfgoed. Zijn brede belangstelling voor cultuur zag ik bevestigd door zijn aanwezigheid op verschillende tentoonstellingen, in Haarlem, Amsterdam maar ook bijvoorbeeld in Utrecht tijdens de tentoonstelling georganiseerd door Mark Kremer, de Biënnale voor —229— de Jeugd. En bij allerlei theatervoorstellingen. Jan noemde zich in de tmk "burgerlid", een burgerlid dat "deskundigen" tot burger verhief.' Zelf bewaar ik unieke herinneringen aan Jan toen we samen eens naar Antwerpen togen om daar de bevlogen kunstenaar Panamarenko te inter viewen. Panamarenko zou in Haarlem komen exposeren en ik wilde graag een interview met hem in de krant. 'Ik ben daar niet goed in zei Jan tegen me, 'Doe jij dat maar. Maar als het je niet hindert, vind ik het wel leuk om mee te gaan.' En zo gingen we samen naar die vreemde Vlaamse kunstenaar, wereldberoemd, maar verborgen als een schooljon gen op zijn kamertje in Antwerpen. Jan was me daarbij geweldig tot steun, want wat wist ik er nou helemaal van. Jan Zumbrink heeft Haarlem zijn kennis geschonken en velen onder scheidingsvermogen in de beeldende kunst bijgebracht. Persoonlijk, in de commissie tmk en zeker via zijn artikelen en kritieken in Haarlems Dagblad. En de grote schare aan beeldend kunstenaars bij zijn crematie - zeker niet de minsten onder hen - onderstreepte dat Zumbrink het niet zelden bij het rechte eind had. KO VAN LEEUWEN NECROLOGIEËN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2004 | | pagina 231