De winkelpui is geheel omgeven door een hardstenen omlijsting. Aan weerszijden van het kozijn is hierop decoratief beeldhouwwerk te zien van G. Veldheer. De figuratie hiervan is typisch art nouveau. Midden boven het etalageraam bevindt zich het beeldje van een bakker. Dit zal ook wel van de hand van Veldheer zijn. Links en rechts hiervan valt in gotische belettering 'J. Brakenhoff, Mr Broodbakker' te lezen. Helaas is het hier met de verkoop van brood gedaan. Kruisweg 70,1902 Architect: Jb. van den Ban, Haarlem —103— Opdrachtgever: P. Coelen, directeur van de Melkinrichting Hartenlust Het gebouw dat gelegen is op de hoek van de Kruisweg en de Parklaan vormt een belangrijk onderdeel van het stadsbeeld ter plaatse. Het geheel is beïnvloed door de stijl van Berlage, maar in sommige details zijn ken merken van de jugendstil aanwezig. Het pand bevatte op de begane grond o.a. de melkuitgifte en een winkel met melksalon. In 1918 vestigde zich hier de 'Tweede Hollandsche Maatschappij van Levensverzekering'. Daartoe werd tussen de tweede en de derde bouwlaag een extra verdie ping toegevoegd die in architectonisch opzicht aansluit bij de vormgeving van de oorspronkelijke gevels. Deze grote verbouwing werd door de architect Van den Ban begeleid. De begane grond werd aan de zijde van de Parklaan vrij ingrijpend verbouwd. Hierbij werd de oorspronkelijke raamvorm in hoofdzaak gekopieerd. De grote deuren aan de Kruisstraat werden vervangen door de huidige ramen. Het metselwerk is uitgevoerd in gele verblendsteen. Het rust op een hoge hardstenen plint. Op de begane grond zijn vrij brede hardstenen speklagen aangebracht. De raamopeningen hebben een natuurstenen omlijsting; in de sluitsteen van de segmentbogen is een florale decoratie aangebracht. Ook de deuropening aan de Kruisweg heeft een dergelijke omlijsting. Naast de rechthoekige raamopeningen op de beide verdiepin gen zijn natuurstenen blokjes aangebracht. De natuurstenen lateien boven de ramen zijn versierd met lineaire decoraties. De blokjes, die de raamopeningen accentueren, werden ook wel toegepast in de vormgeving van de neorenaissance. Van den Ban was vertrouwd met deze stijl. Hij paste deze blokjes bijvoorbeeld ook toe in de gevel van het door hem ont worpen voormalig raadhuis van Schoten, dat een duidelijk voorbeeld is van deze neostijl. De gevel aan de Parklaan wordt beëindigd met drie tuitgevels, afgedekt met een opzetstuk. Tussen deze gevels bevindt zich een vooruitstekende goot die rust op houten consoles. De gevel aan de Kruisweg is op dezelf- KRIJN HAASNOOT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2005 | | pagina 105