De winkelpui is geheel omgeven door een hardstenen omlijsting. Aan
weerszijden van het kozijn is hierop decoratief beeldhouwwerk te zien
van G. Veldheer. De figuratie hiervan is typisch art nouveau. Midden
boven het etalageraam bevindt zich het beeldje van een bakker. Dit zal
ook wel van de hand van Veldheer zijn. Links en rechts hiervan valt in
gotische belettering 'J. Brakenhoff, Mr Broodbakker' te lezen. Helaas is
het hier met de verkoop van brood gedaan.
Kruisweg 70,1902
Architect: Jb. van den Ban, Haarlem —103—
Opdrachtgever: P. Coelen, directeur van de Melkinrichting Hartenlust
Het gebouw dat gelegen is op de hoek van de Kruisweg en de Parklaan
vormt een belangrijk onderdeel van het stadsbeeld ter plaatse. Het geheel
is beïnvloed door de stijl van Berlage, maar in sommige details zijn ken
merken van de jugendstil aanwezig. Het pand bevatte op de begane grond
o.a. de melkuitgifte en een winkel met melksalon. In 1918 vestigde zich
hier de 'Tweede Hollandsche Maatschappij van Levensverzekering'.
Daartoe werd tussen de tweede en de derde bouwlaag een extra verdie
ping toegevoegd die in architectonisch opzicht aansluit bij de vormgeving
van de oorspronkelijke gevels. Deze grote verbouwing werd door de
architect Van den Ban begeleid. De begane grond werd aan de zijde van
de Parklaan vrij ingrijpend verbouwd. Hierbij werd de oorspronkelijke
raamvorm in hoofdzaak gekopieerd. De grote deuren aan de Kruisstraat
werden vervangen door de huidige ramen.
Het metselwerk is uitgevoerd in gele verblendsteen. Het rust op een
hoge hardstenen plint. Op de begane grond zijn vrij brede hardstenen
speklagen aangebracht. De raamopeningen hebben een natuurstenen
omlijsting; in de sluitsteen van de segmentbogen is een florale decoratie
aangebracht. Ook de deuropening aan de Kruisweg heeft een dergelijke
omlijsting. Naast de rechthoekige raamopeningen op de beide verdiepin
gen zijn natuurstenen blokjes aangebracht. De natuurstenen lateien
boven de ramen zijn versierd met lineaire decoraties. De blokjes, die de
raamopeningen accentueren, werden ook wel toegepast in de vormgeving
van de neorenaissance. Van den Ban was vertrouwd met deze stijl. Hij
paste deze blokjes bijvoorbeeld ook toe in de gevel van het door hem ont
worpen voormalig raadhuis van Schoten, dat een duidelijk voorbeeld is
van deze neostijl.
De gevel aan de Parklaan wordt beëindigd met drie tuitgevels, afgedekt
met een opzetstuk. Tussen deze gevels bevindt zich een vooruitstekende
goot die rust op houten consoles. De gevel aan de Kruisweg is op dezelf-
KRIJN HAASNOOT