de begane grond en de eerste verdieping bevindt zich een fries. Boven de middelste pui is hierin de naam van de opdrachtgever aangebracht. De driedeling van de gevel wordt boven het fries geaccentueerd door pilas ters die aan de bovenzijde voorzien zijn van fraai gedecoreerde kapitelen. Het fries wordt doorsneden door het onderste deel van de twee middel ste pilasters. Deze onderstukken vallen op door de fraaie reliëfs, waarop de 'Kracht' en de 'Welvaart' zijn uitgebeeld en bovendien het bouwjaar van het gebouw staat aangegeven. De beide reliëfs steunen op consoles die versierd zijn met drakenkoppen. De grote ramen op de beide verdie pingen zijn in drieën verdeeld door slanke natuurstenen kolommen. De gevel wordt afgedekt door het overstek van het platte dak, dat onder steund wordt door geprofileerde houten consoles. Na het verdwijnen van de winkels zijn de onderste delen van de oor spronkelijke puien gemoderniseerd. Naast de twee buitenste puien be vindt zich een portiek met daarin een toegang tot de bovenverdiepingen. Voor het overige verkeert de gevel nog geheel in de oorspronkelijke staat. De gevel is een strakke variant van de jugendstil die vooral in Oosten rijk en Duitsland te vinden is. De architect heeft veel zorg besteed aan de detaillering van het gebouw en in het bijzonder ook aan de plaats en de vormgeving van de decoratieve accenten. Nawoord De Nieuwe Kunst, art nouveau of jugendstil, dringt zich niet op in het Haarlems straatbeeld. Het vergt dan ook enige tijd om een redelijk aan tal panden te vinden dat de moeite waard is. Maar toch wordt die moei te wel beloond. Art nouveau beïnvloedt bij een gering aantal gebouwen de vormgeving van door kunstenaars gehouwen beeldhouwwerk dat te vinden is op de gevel van Baan nr. 19 en van Koningstraat nr. 40 evenals op de perrons van het stationsgebouw. De vormgeving van de jugendstil, die vooral tot uitdrukking komt in architectonische details zoals deuren en kozijnen en verder ook in decoratieve onderdelen zoals boogtrommels, smeedwerk en tegeltableaus, komt voor bij enkele woonhuizen in het Wilhelmina- park en aan de Koninginneweg en verder ook bij winkelpanden zoals in de Gierstraat en aan het Spaarne. Wat de winkels betreft moet worden vastgesteld dat de genoemde voorbeelden, die nog steeds de authentieke kenmerken van de ontwerpfase vertonen, uitzonderlijk zijn. Het winkel gezicht van Haarlem is gedurende de twintigste eeuw herhaaldelijk ver anderd. De winkeliers gingen immers menigmaal met de mode mee en dat betekende verandering. Haerlem Jaarboek 2005

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2005 | | pagina 128