zijn neogotische kerken: de Mariakerk aan de Keizersgracht te Amster dam (1854), de o.l. Vrouwe te Overveen (1856) en de Sint-Jacobus te Tuit- jenhorn (1859) en ten slotte zijn romaniserende kerken, namelijk de Sint- Matthias te Warmond (1859) en de Sint-Jan te Hoogwoud (1863-1865). De ontwerpen van Molkenboer voor de Haarlemse kathedraal zijn in doortrektekeningen bewaard gebleven in het archief van het ministerie van rk Eredienst. Daaruit kan men afleiden wat zijn werkzaamheden hebben omvat. De bestaande koorpartij en de aansluitende travee van het schip werden gesloopt en vervangen door een transept, waarvan de armen in één vlucht liggen met de zijbeuken, en een rechtgesloten koor van twee traveeën. Aan beide zijden van het transept werden vierkante kapellen aangebracht. De zuidelijke kapel, thans geheel verbouwd, dien de waarschijnlijk als Sacramentskapel. De noordelijke als Mariakapel, wat zij nog steeds is. In aansluiting aan het bestaande werk bracht Molkenboer in zijn koorpartij muraalbogen aan met pilasters met halve Ionische kapitelen. Anders dan in het schip liepen deze pilasters door tot in de kroonlijst en in de gordelbogen van het tongewelf, dat ook nog van grote rechthoekige vakken werd voorzien. De wandgeleding is hier dus consequenter doorgewerkt dan in het schip. De kruisingspijlers zijn vier kant van plattegrond en voorzien van inkassingen. Het gewelf van het middenschip werd door Molkenboer gewijzigd in overeenstemming met het gewelf van de koorpartij. Ook hier dus gordelbogen en rechthoekige gewelfvakken. Tussen de genoemde muraalbogen waren monumentale deuren gepro jecteerd. Het wordt bij de beschouwing van dit plan niet duidelijk waar de kathedrale inrichting was gedacht. Op geen van Molkenboers teke ningen is daarover iets aangegeven. Waar moesten bijvoorbeeld de koor banken komen en hoe hebben die eruit gezien? Ook over het hoogaltaar is niets bekend. En waar zou de bisschoppelijke troon moeten komen? Alleen tegen de pilaster tussen de twee koortraveeën was daarvoor plaats. Hoe deze troon eruit heeft gezien, is ook niet bekend, maar hoe zij eruit had moeten zien, sinds enige tijd wel. Ontwerp bisschoppelijke zetel - beeldhouwer/architect Louis Veneman? In de collectie ontwerpen voor de Sint-Joseph in het Haarlemse Rijksar chief bevindt zich een ontwerp voor een bisschoppelijke zetel met als bij schrift 'Ontwerp voor een Bisschopp troon onder Mgr van Vree te Haar lem'. Rechts onder is een signatuur te zien die op het eerste gezicht als hoofdelement een M lijkt te bevatten. Dat zou op Molkenboer kunnen Haerlem Jaarboek 2005

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2005 | | pagina 64