(i8i2-i888).7> Zo ook de onder het presidentschap van Van Vree gebouw
de Seminariekapel in Warmond. Het ligt dus enigszins voor de hand dat
Van Vree hem ook de opdracht voor een bisschoppelijke troon heeft
doen geworden. Men zou de initialen ook zeer wel als L.V. kunnen lezen.
Het ontwerp is nogal eclectisch van vormgeving. De eigenlijke zetel is
van een model dat in het laatste kwart van de achttiende eeuw tot ont
wikkeling kwam. Typerend is vooral de ovale rugleuning. Zeker niet laat
achttiende-eeuws is de bekroning van de rugleuning; men ziet daar een
cartouche in vormen die associaties wekken met het laat zestiende-eeuw-
se rolwerk. De leeuwenpoten kunnen aan het empire zijn ontleend. Op
de uiteinden van de armleuningen zijn cherubijnenkopjes te zien. De
troon is geplaatst tegen een achterwand met baldakijn. Aan weerszijden
van de zetel zijn een soort hekken geplaatst met fantasievolle bogen,
opgebouwd uit c-voluten. Op deze hekken rusten de zuilen van het bal
dakijn. Zij hebben een benedenschacht van een achtkantig model en een
gedraaid bovendeel. Dergelijke zuiltjes zijn ook als geleding tegen de ach
terwand aangebracht. Het eigenlijke baldakijn, dat gedeeltelijk in over
stek is uitgevoerd, is voorzien van halfzuilen met zeven bogen met lam
brequins. Boven elke boog is een cartouche in rolwerkvormen aange
bracht. Boven de bogen een architraaf en daarboven weer een fries. De
kroonlijst wordt onderbroken door verschillende wapenschilden, gevat in
cartouches in rolwerkvorm. Links ziet men het rijkswapen, rechts het
wapen van Zeeland, het stamland van de Van Vree's. De acanthusdeco
ratie in de kroonlijst vertoont vormen ontleend aan het Lodewijk xiv.
Aan deze stijl herinneren ook de vazen op de hoeken. Het geheel wordt
bekroond door een koepel, waartegen aan de voorzijde het door twee
engelen gedragen wapen van Van Vree is aangebracht. Aan de linkerkant
is een engel te zien die de bisschoppelijke hoed draagt. Wat voor pendant
deze aan de rechterzijde had moeten krijgen, is niet bekend. De koepel
wordt bekroond door een podest met guirlandes waarop een boek, onge
twijfeld de bijbel met daarop een mijter. Men ziet hier dus een onbe
kommerde vermenging van vroeg zeventiende-eeuwse vormen, zoals het
rolwerk en de gedraaide zuilen, en Lodewijk xiv-elementen, zoals het
acanthuswerk in de kroonlijst en de vazen. Kortom, eclecticisme in opti
ma forma.
Het is niet bekend of dit ontwerp ooit is uitgevoerd, maar waarschijn
lijk is het niet. In de collectie tekeningen in het Rijksarchief zijn nog ver
schillende ontwerpen voor een cathedra uit later tijd te vinden. Waarom
zou men zich die moeite hebben gegeven, als men reeds beschikte over
een zo kostbaar stuk als het ontwerp te zien geeft. Bovendien viel de
opdrachtgever weg. Bisschop Van Vree overleed namelijk op 31 januari
1861.
Haerlem Jaarboek 2005