Wandschildering van Antonius Brouwer, (foto A.J. Looyenga, 1987) De pilasters werden geplaatst op wit marmeren sokkels en zelf in mar merimitatie uitgevoerd. De grote velden werden voorzien van roodbruin marmeren platen, zulks in aansluiting aan de kleur van de kolommen van het hoogaltaar. De kruisvormige decoratie die op de tekening in de eer ste travee staat aangegeven, bleef bij de uitvoering achterwege. Er zijn meer verschillen. De op de tekening in het fries aangebrachte consoles kwamen niet tot uitvoering. De kroonlijst kreeg daarentegen een versie ring van twee eierlijsten. De deurpartijen kregen een veel plastischer karakter. In plaats van de bescheiden opzetstukken werden nu zware barokke gebogen frontons aangebracht. De deuren zelf werden van de weeromstuit eenvoudiger uitgevoerd. De achterwand van het koor kreeg een driedeling van ongeveer dezelf de opzet. Een middenveld ter breedte van het altaar, geflankeerd door twee smallere zijvelden, met een pilastergeleding. Opvallend zijn de twee tombeachtige rood marmeren piëdestallen ter weerszijden van het hoogaltaar. De boog die de koorwand aan de bovenzijde afsluit is voor zien van een gestukadoorde lijst met voluutranken en drie medaillons. Wanneer we de situatie van nu vergelijken met het oorspronkelijke ontwerp dan valt op dat alles veel barokker is geworden. Bij het beoor delen van het door Van den Brink gecreëerde ensemble moet meegeno- Haerlem Jaarboek 2005

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2005 | | pagina 72