Wandschildering van Antonius Brouwer, (foto A.J. Looyenga, 1987)
De pilasters werden geplaatst op wit marmeren sokkels en zelf in mar
merimitatie uitgevoerd. De grote velden werden voorzien van roodbruin
marmeren platen, zulks in aansluiting aan de kleur van de kolommen van
het hoogaltaar. De kruisvormige decoratie die op de tekening in de eer
ste travee staat aangegeven, bleef bij de uitvoering achterwege. Er zijn
meer verschillen. De op de tekening in het fries aangebrachte consoles
kwamen niet tot uitvoering. De kroonlijst kreeg daarentegen een versie
ring van twee eierlijsten. De deurpartijen kregen een veel plastischer
karakter. In plaats van de bescheiden opzetstukken werden nu zware
barokke gebogen frontons aangebracht. De deuren zelf werden van de
weeromstuit eenvoudiger uitgevoerd.
De achterwand van het koor kreeg een driedeling van ongeveer dezelf
de opzet. Een middenveld ter breedte van het altaar, geflankeerd door
twee smallere zijvelden, met een pilastergeleding. Opvallend zijn de twee
tombeachtige rood marmeren piëdestallen ter weerszijden van het
hoogaltaar. De boog die de koorwand aan de bovenzijde afsluit is voor
zien van een gestukadoorde lijst met voluutranken en drie medaillons.
Wanneer we de situatie van nu vergelijken met het oorspronkelijke
ontwerp dan valt op dat alles veel barokker is geworden. Bij het beoor
delen van het door Van den Brink gecreëerde ensemble moet meegeno-
Haerlem Jaarboek 2005