Ontwerp voor een zetel door Ch. Percier en P. Fontaine, (uit: Recueil des
decorations intérieures, Parijs 1812)
aangebracht, geflankeerd door voluutranken waartussen drie festoenen
zijn aangebracht. Variant b is barokker van vorm. Zij vertoont een gebo
gen en gebroken fronton waarvan de twee helften in het midden samen
komen bij twee krullen en een palmet. De onderlijst van het fronton
wordt doorbroken door het door twee engelen geflankeerde wapen van
het bisdom. Op de hoeken zijn ook hier palmetten aangebracht. Deze
troonhemel is uitbundiger dan die van variant A en vertoont grote over
eenkomsten met de frontons boven de zijdeuren in het koor en op de
wangstukken van de koorbanken.
De uiteindelijk uitgevoerde bisschopstroon, die in 1874 werd geplaatst,
is geheel anders van vorm. Deze uit marmer en hout vervaardigde zetel
heeft het model van een leunstoel waarvan de leuningen de vorm hebben
van gevleugelde leeuwen, een idee waarschijnlijk ontleend aan een ont
werp van de Franse architecten Charles Percier en Pierre Fontaine, de
hofarchitecten en meubelontwerpers van Napoleon. Boven de rugleuning
een gebogen opzetstuk, met een omlijsting die in het midden door een
rocaille-element en twee omkrullingen wordt doorbroken. De erbij beho
rende troonhemel is niet bewaard gebleven en afbeeldingen ervan zijn
Fan/na/ ei Péter.' r'.rrtt/rj 'a. /'arte aOmj At fftrasen t6* C.
i i I j I I i 1
1
ARJEN LOOYENGA