uit de klassieke oudheid. De Sint-Josephkerk in de Jansstraat (1843) en de Sint-Anthoniuskerk aan de Nieuwe Groenmarkt (1844) zijn met hun monumentale symmetrische voorgevels kenmerkende voorbeelden van deze stijl. Een sobere variant van het neoclassicisme valt waar te nemen in de Haarlemse villaparken uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Goede voorbeelden zijn te vinden in het Frederikspark en het Kenaupark. Beide villaparken zijn tussen 1865 en 1880 ontworpen door de landschapsarchitect J.D. Zocher jr. In de tweede helft van de negentiende eeuw en ook nog wel daarna -84- werd de middeleeuwse gotiek als bron voor een neostijl gebruikt. Deze neogotiek werd vooral bij de bouw van rooms-katholieke kerken toege past, zoals de voormalige Heilig Hartkerk (1902) aan de Kleverparkweg. Soms komen verschillende stijlvormen in één gebouw voor. Deze combinatie van stijlen wordt eclecticisme genoemd. Overigens hadden veel architecten en bouwkundigen, die niet meegingen met een neostijl, een voorkeur voor de vertrouwde traditionele vormen. Een vormgeving die gekenmerkt werd door eenvoud en geslotenheid. Dit kwam onder andere tot uitdrukking in het gebruik van baksteen en hellende pannen daken. Nieuwe wegen In de tweede helft van de negentiende eeuw leidde de snelle ontwikke ling van de industrialisatie in Europa tot massaproductie. Hierdoor dreig de de ambachtelijke kunstnijverheid te verdwijnen. Dit leidde ertoe dat omstreeks 1875 kunstenaars en architecten in Engeland, die het handwerk en daarmee de kunstnijverheid nieuw leven in wilden blazen, onder lei ding van William Morris (1834-1896) de Arts and Crafts Movement oprichtten. Deze beweging had vooral oog voor de vormgeving van gebruiksvoorwerpen zoals meubels, keramiek en dessins voor stoffen. De historische vormen, die nog dikwijls toegepast werden bij de massapro ducten, hadden hun tijd gehad. In plaats daarvan werd de natuur meer en meer een voorbeeld. Zij werden daarbij ook beïnvloed door de verfijnde lijnvoering van de Japanse kunst. Morris was beroepsmatig betrokken bij de kunstnijverheid. Hij ontwierp de producten die door zijn ambachts lieden werden vervaardigd. Daarnaast pleitte hij voor wijziging van de maatschappelijke verhoudingen waarbij de mens niet verdrongen zou worden door de machine. Enkele decennia later kwam in Schotland een belangrijke ontwikke ling op gang die vooral betrekking had op de architectuur. Hierin speel de de architect Charles Rennie Mackintosh (1868-1928) een grote rol. Zijn Haerlem Jaarboek 2005

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2005 | | pagina 86