belangrijkste werk, het ontwerp voor de kunstacademie in Glasgow (1898) is modern-functioneel van opzet. Het gebouw valt op door zijn massawerking; de historische vormen zijn verleden tijd. De technische vooruitgang, die zich als gevolg van de industriële revo lutie snel verspreidde, bood de ontwerpers en constructeurs van gebou wen nieuwe mogelijkheden. Zo maakte de toepassing van staal als con structiemateriaal het mogelijk om grotere overspanningen toe te passen. Rond de eeuwwisseling groeide het geloof in de vooruitgang. De oude technieken en vormen voldeden niet langer. Een nieuwe stijl kondigde zich aan; een stijl die afstand nam van het verleden en al experimente rend op zoek ging naar nieuwe vormen. Ook op het vaste land ver spreidden zich de denkbeelden van Morris en de zijnen. De nieuwe vormgeving in de schilderkunst en de kunstnijverheid beïnvloedde aller eerst de kunstenaars maar later ook de architecten op het continent. De Nieuwe Kunst De nieuwe kunstvorm diende zich in Frankrijk en België aan als 'art nou veau'. Deze naam was ontleend aan die van een kunsthandel die in 1895 te Parijs werd geopend. In Duitsland werd de nieuwe stijl 'jugendstil' genoemd naar het in 1896 voor het eerst verschenen tijdschrift Jugend. Er werd gezocht naar een dynamische vormentaal waarin, in tegenstelling tot de vaak monumentale allure van de neostijlen, geëxperimenteerd werd met vormen die deels ontleend werden aan de natuur, deels meer geometrisch van aard waren. De manier waarop deze stijlvarianten geïnterpreteerd werden verschilt van land tot land. Zo wordt de art nouveau in België en Frankrijk vaak gekenmerkt door een uitbundige vormgeving met een ruim gebruik van het zweepslagmotief en van golvende lijnen met daarbij aan het planten rijk ontleende florale vormen. Een meer ingetogen variant van de nieuwe stijl, de jugendstil, wordt vooral aangetroffen in Oostenrijk en Duitsland. Hier kenmerkt deze stijl zich door een meer geometrische vormgeving met rechte lijnen, cirkels en vierkanten. De architecten zochten daarbij vooral naar vereenvoudiging, naar helderheid en decoratieve soberheid. Ze werden daarbij beïnvloed door het werk van de al genoemde Schotse architect Mackintosh. Deze architect genoot in de genoemde landen grote bekendheid. Hij nam daar deel aan tentoonstellingen en prijsvragen en publiceerde voorts in het ook op het vasteland bekende vaktijdschrift 'The Studio'. Wat later dan in de ons omringende landen kwam ook in Nederland de Nieuwe Kunst in het zicht. Zowel de uitbundige als de meer geome- KRIJN HAASNOOT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2005 | | pagina 87