schilderd met een primer. Vervolgens is de steen 'gekleurwast' om de tex
tuur van de steen zo veel mogelijk zichtbaar te laten blijven. Voor de toe
schouwer moet de steen er uit zien alsof deze onbehandeld is.
Uitgaande van het 'materie' principe hoeven de stralen van de zon
helemaal niet in een goudkleur te worden gezet. Van der Klooster vindt
dat zonder kleur de voorstelling beter tot zijn recht komt. Ze is ook van
mening dat de letters en de symbolen in de huidige steenkleur moeten
blijven. Gouden letters en symbolen zijn zo opvallend dat ze de aandacht
van toeschouwer opeisen. Het verstilde karakter van de figuur in het mid
den zou daardoor letterlijk worden overschreeuwd waardoor het ingeto- -159-
gen en subtiele karakter van de voorstelling verdwijnt. Nu is alleen het
gedeelte van de zon goud kleurig uitgevoerd.
Een hele mooie gedenksteen is zo weer behouden. Hoewel deze steen
niet zichtbaar is vanaf de openbare weg heeft Haarlem er weer een gere
gistreerd stuk beeldhouwwerk bij uit een belangrijke periode van de
bouw- en beeldhouwgeschiedenis.
Lange Herenvest 34
In het jaarboek 2004 staat al een omschrijving van de steen 'De
Dodendans'. Vlak voor de Open Monumentendagen kregen wij van het
Gilde Haarlem te horen dat er nog een Dodendans was, namelijk een uit
hout gesneden kopie. De maker van deze Dodendans is de heer Mart
Janssen uit Heelsum. Tijdens de Open Monumentendagen op 9 en 10 sep
tember 2006 is de in hout gesneden 'steen' tentoongesteld in de Hoofd
wacht.
Na een wandeling met het gilde was Mart Janssen zo onder de indruk
van de steen dat hij deze wilde namaken in het hout. De 'steen' is
gemaakt van twee stukken lindehout die verlijmd zijn en d.m.v. een meta
len ingelaten strip recht gehouden worden. Daarna is hij gaan snijden en
gutsen en het resultaat is hierbij te zien. Het gehele proces van schetsen
en snijden heeft een goed jaar geduurd.
Het is de tweede steen die, zover wij weten, ook in hout is uitgevoerd.
Via Peter van Graafeiland kwamen wij te weten dat bij een dame uit
Aerdenhout in de tuin van haar huis door de vorige eigenaar in 1910 een
tuinhuis is gebouwd. In datzelfde jaar wordt het pand De Wijnpers in de
Damstraat afgebroken. En wat zie je in het tuinhuisje? Een complete
zeventiende-eeuwse schouw met alle originele tegeltjes en een mooi stuk
houtsnijwerk van gevelsteen De Wijnpers anno 1645. Precies hetzelfde als
de gevelsteen met zelfs dezelfde tekst. Het zou natuurlijk leuk zijn om
aan te kunnen tonen, dat deze tuinhuisbouwer de hele schouw uit de
MARTIN BUSKER