De beeldhouwer Mari Andriessen in zijn atelier, (foto Uipko Berghuis) Theodorus van Odyck, kunstschilder, wonende te Haarlem, Wagenweg 242 (dus op Eindenhout). Daarmee was de oudste kern van de hofstede Vredenhof - herenhuis met erf en tuin - voor de rest van de twintigste eeuw in één hand gekomen, ongeveer zoals het drie eeuwen eerder was begonnen. De cirkel was gesloten en wij zouden aan het einde van ons verhaal zijn gekomen, ware het niet, dat de laatstgenoemde eigenaar, oor spronkelijk op Eindenhout wonend, maar later naar Vredenhof verhuisd, een aantal gedeelten van Vredenhof voor kortere of langere tijd verhuur de aan persoonlijkheden, die Haarlems geschiedenis hebben verrijkt. Wij denken dan natuurlijk in de eerste plaats aan Mari Andriessen, die met zijn familie 's zomers vaak op Het Oude Hof te Heemstede logeerde en dan, fietsend van en naar Haarlem, Vredenhof passeerde; hij was bru taal genoeg om er aan te bellen en te vragen, 'of er iets te huur was'. Dit leidde tot de bewoning door Mari en zijn gezin van 1930 tot het overlij den van Mari's weduwe op 30 mei 1990 van het achtergedeelte, waar Mari circa 1935 een atelier heeft laten aanbouwen door de Haarlemse timmer man/aannemer Willem ter Metz, dezelfde die voor hem model heeft gestaan voor De Dokwerker, het monument voor de Februaristaking van KAREL ACKEMA

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2006 | | pagina 59