gebracht, maar integendeel geld gekost. De kortstondige en bescheiden financiële bijdrage van de gemeente Haarlem was juist genoeg om de muzikanten een kleine vergoeding te geven. Maar dat is nooit een overweging geweest om met de concerten te stop pen. Muzikanten speelden graag in Grasland, ook als dat geen geld opbracht. De studio bood gastvrijheid aan velerlei gezelschappen en acti viteiten. Hans Asselbergs en Michèle Baudet waren steeds te vin den voor het deelnemen aan samenwerkingsprojectten. Ze namen bijvoorbeeld deel aan de Stripdagen, het Toonfestival en de Koorbi ënnale. Intussen ging het componeren, al dan niet in opdracht, door. Hij schreef muziek voor bedrijfsfilms (o.a. voor Aegon, klm, vnu) en televisieseries (o.a. voor de nps cultuurprijs). Vrije werken die hij maakte waren Niets dan leven (2000) voor klarinet en piano; Anchil mar par che sommerga (2001) voor slagwerker, geluidscolla ge en valmachine; Tussen de golven (2001) klankinstallatie samen met Michèle Baudet; Concert voor paardenstaart, ogen spier (2001) voor slagwerker, kogelinstallatie en video (uitgevoerd bij een door zijn vriend Ronald Ruseier georganiseerde tentoonstelling in de Vleeshal); Weiland (2001) voor slagwerker, i2zeven5 (2002) voor orgel. Daarna kwamen er twee zeer spectaculaire composities. In 2003 Apocalyps voor 24 slagwerkers en het orgelvan de Grote of Sint Bavo, waarbij de deksels van 24 loden kisten werden getakeld (onderdeel van een installatie van de beeldhouwer Joos Clijsen). In datzelfde jaar kon de pers berichten over het Concert voor 20 auto- fonisten, waarbij twintig slagwerkers onder directie van de compo nist geluiden maakten met evenzovele auto's. Voor hem was klank de sleutel om het bewustzijn te veranderen - en dat kon welke klank dan ook zijn. De titels en de bezettingen van zijn composities klinken even intrigerend als poëtisch: Per se (2003) voor trombone kwartet en percussie duo, Wide asleep (2004) voor cello (in opdracht van Frances-Marie Uitii), Playwood suite (2004) voor viool, cello, contrabas en drie slagwerkers, For Dan Graham,Glass Pavillion for Joop (2004) slagwerkperformance in opdracht van Joop van Caldenborgh, Naar de wolken (2004) voor carillon, plaatklokken, gongs, buisklokken en koebellen, Tussen rots en wolk (2004) voor drie gemengde kamerkoren, Toccare il gatto (2005) soloslagwerkperformance met klokken, glazen, fireal- arm bells en kattenflipperkast, Trillende grond (2005) voor kamer orkest en heimachine, The bitch who busses betrayal (2005) voor viool, blokfluit, stem en spiegels, waterkokers en crotales, Plimsoll NECROLOGIEËN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2007 | | pagina 255