terwijl Gebouw-A en het poortgebouw gespaard moesten blijven.
De eerste concrete stap die gezet kon worden om dit voornemen ook
daadwerkelijk uit te kunnen voeren, was de afbraak van de Zwiersge-
bouwen B en C. In het najaar van 2008 werden ze gesloopt waardoor
sinds november van dat jaar een open verbinding is ontstaan tussen
het Fredrikspark en de Griffietuin, zij het dat een hekwerk beide terrei
nen scheidt. Vanuit het Fredrikspark is de 'achterkant' van het pavil
joen nu goed te zien.
Architectenbureau Klaus en Kaan uit Amsterdam/Rotterdam heeft
eind 2008 de opdracht gekregen een ontwerp te maken voor dit deel
van het zogenoemde Dreef-complex: gebouw A en de plek waar tot
voor kort de gebouwen B en C hebben gestaan.
Op 11 april 2007 overhandigde commissaris van de Koningin, mr
H.C.J.L. Borghouts de sleutel van Paviljoen Welgelegen aan de heer Pie-
ters, directeur van Koninklijke Woudenberg. Vier dagen later sloot het
provinciehuis haar deuren voor de duur van ruim anderhalf jaar. Ffet
dagelijks bestuur van de provincie vond een tijdelijk onderkomen in
twee villa's aan de overkant van de straat op Florapark 5 en 6, de Staten
commissies vergaderden vanaf dat moment in Hotel Haarlem Zuid en
de Statenvergaderingen vonden plaats in een hotel in Heiloo.
De 18de eeuwse lantaarn kappen zijn gereconstrueerd
De restauratie/renovatie van het interieur is in een relatief korte perio
de uitgevoerd - de werkzaamheden vonden grof gezegd plaats tussen 1
mei 2007 en 1 december 2008.
Het ontwerp van Cor Bouwstra is terug te voeren tot twee hoofdele
menten: bouwkundige wijzigingen, en de herinrichting en restauratie
van het interieur.
De belangrijkste en meest in het oogspringende bouwkundige in
greep is wel die van de herplaatsing van de twee lantaarnkappen op de
grote zalen terzijden van de statenzaal. Deze lantaarnkappen werden
bij de bouw in 1785/1789 op beide ruimten geplaatst met als doel het
licht van boven 'te vangen' en de schilderijen uit de collectie van Henry
Hope op een veilige manier aan te lichten. Het zijn eigenlijk 2 recht
hoekige huisjes met elk 12 ramen. De daaronder gelegen ramen op de
bel-etage, daar waar Hope's schilderijen hingen7', waren verduisterd:
de luiken waren permanent dicht. Het licht kwam dus alleen van
boven. Al betrekkelijk snel na de bouw van Welgelegen, openbaarden
GERRIT BOSCH