Kleuronderzoekster Els- beth Geldhof doet een proef bij het blootleggen van het stucco lustro. schilderen. Het schildersbedrijf kreeg daarbij steevast de opdracht de wanden zo glad en effen mogelijk te schilderen: 'Alles moest er gelikt uitzien'. Om dat doel te bereiken werden de muren volledig kaal ge schuurd, opnieuw gegrond en vervolgens geverfd zodat het er allemaal weer 'spik en span' uitzag. Hierdoor werd het historisch verf-archief volledig verwijderd.27) Hoewel het niet gevonden werd op de grote vlakken trof Elsbeth Geldhof het stucco lustro wel aan op de halfzuilen en de pilasters. Samen met Koenraad Uyttendaele uit Brugge ontwikkelde zij een tech niek waardoor de vele verflagen die over deze marmerimitatie waren aangebracht werden losgeweekt. Na dit inwekingsproces was het mo gelijk om door middel van voorzichtig schuren, de verflagen te verwij deren waardoor het oorspronkelijk stucco lustro zichtbaar werd. Het blootleggen van het stucco lustro is één van de meest arbeidsintensie ve werkzaamheden geweest tijdens het restauratieproces. Hoewel het stucco lustro nu zichtbaar is gemaakt, is dit onderdeel van de restaura tie nog niet afgerond. In wezen is er nu alleen nog maar sprake van de vrij gelegde marmerimitatie uit de bouwtijd. In het oppervlak bevin den zich tal van beschadigingen en de halfzuilen en pilasters zien er nog mat uit. Zodra het herstel van deze beschadigingen heeft plaatsge vonden kunnen de oppervlakten met was worden afgewerkt. Pas dan komt de glans terug op het oppervlak, een glans die wezenlijk is voor deze vorm van marmerimitatie. In dezelfde tijd dat op de zuilen het stucco lustro werd vrij gelegd werden proeven uitgevoerd die moesten leiden tot het aanbrengen van een nieuwe marmerimitatie in de statenzaal en de koffiekamers. Schil der Wim Hoogstraten uit Haarzuilen maakte eerst een aantal versies GERRIT BOSCH

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 175