derobe. Nu is de ruimte nagenoeg leeg. Naast een Amsterdams Horlo ge30) en een beeld van Cornelius Smout L'envie devant l'antre, zijn hier de blootgelegde stookplaats en oven te zien met in de hoek de oorspron kelijke warmwaterboiler. Een uniek tafereel uit de bouwperiode. Deze historische plek in het gebouw is de symbolische ontvangstruimte van Welgelegen: het provinciaal bestuur ontvangt haar gasten in de keu ken! De garderobe is verplaatst naar de ruimte ernaast, daar waar de huismeester tot voor kort zijn magazijn had. De nabij gelegen commissiekamer 2 heeft z'n oorspronkelijke wandkleuren weer terug gekregen en is voorzien van modern meubi lair waarbij vooral de driehoekige vergadertafel opvalt. Het bedrijfs restaurant is verdwenen. De ruimte is nu ingericht voor de tentoon stellingen in de serie Dreef-Exposities. In de voormalige keuken van het bedrijfsrestaurant is een wachtkamer gecreëerd en de lunchkamer van het college is nu een commissiekamer. Terug in de hal - in de linker hoek is een kleine receptiebalie aange bracht.31) Bezoekers voor het college moeten zich hier melden. Zomaar doorlopen is er niet meer bij. Een elektronisch toegangs- en beveili gingssysteem tot de Dreefvleugel heeft het bestuurlijk gedeelte afge sloten. In de ruimte ter rechterzijde van de hal is een nieuwe lift ge plaatst. Toehoorders van de vergaderingen op de bel-etage kunnen de lift of de wenteltrap nemen; bezoekers voor het college mogen via het monumentale trappenhuis naar boven. In dit trappenhuis zijn de drie monumentale schilderijen weer teruggekeerd na een uitvoerige be handeling door restauratieatelier Boeijink Boekei te Haarlem. En zoals al eerder in dit artikel werd genoemd is nu ook de naam bekend van de schilder die deze doeken in opdracht van Henry Hope maakte: Guy Head (1753-1800). De toegang vanaf het bordes naar de antichambre is gebleven maar de inrichting van deze kamer is sterk aangepast. In 1930 werd in op dracht van Rijksbouwmeester Bremer een houten betimmering aange bracht in de sfeer van de Amsterdamse School. De inrichting van deze kamer was destijds een geschenk van een aantal Noord-Hollandse ge meenten die met hun wapen in de wandbetimmering nog steeds rechts: De entreehal met een beeld van Righetti (Ganymedes) en de hallantaarn uit Beeckestijn. JAARBOEK HAERLEM 2008

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 178