mensen die moeite hadden een echte galerie binnen te stappen over de drempel te helpen. Dat begon met een flinke eigen kennissenkring, maar dat breidde zich weldra zodanig uit, dat al na enkele jaren telkens zo n vierhonderd uitnodigingen werden verstuurd. Zo was haar eigen woning en die van haar man Kees Sipkes de voor loper van de sbk geworden. Eigenlijk liep het gewoon uit de hand en op een gegeven moment liet zij haar oog vallen op een lege benedene- tage aan de Gedempte Oude Gracht, de plek waar nu nog steeds de sbk in volle glorie gevestigd is. Ze vroeg 8000 gulden subsidie aan de ge meente en toen dat niet vlot af kwam, sprak ze: 'Laat ook maar zitten dat geld, dan kraak ik het wel.' Toch kreeg zij haar zin en het werd een groot succes, want het duurde slechts enkele jaren of de Haarlemse sbk kon zichzelf financieel bedruipen. Door Jannie's geestdrift en veel mond-tot-mond reclame stroomde het publiek toe bij de kunstuitleen, die onder haar leiding uitgroeide tot de grootste in Nederland. Door haar initiatief wist zij menig beginnend kunstenaar een welkom duw tje in de rug te geven, terwijl veel inwoners van Haarlem daarmee een fraai kunstwerk in huis konden krijgen. Maar zou zij dat nou zo gemeend hebben, van dat kraken? Zeker wel. Want in haar jonge jaren is Jannie ook actief geweest in krakers kringen. Sociaal kraken. Zo noemde zij dat. Mensen trachten aan een woning te helpen die helemaal niets hadden. Want wie in moeilijkhe den zat, klopte nimmer vergeefs bij Jannie Sipkes aan. Heel wat men sen, kunstenaars en anderen, vonden in een voor hen moeilijke perio de een tijdelijk onderkomen in huize Sipkes, waar Jannie hen hielp om weer op de been te komen. Zo was haar huis bijvoorbeeld ook weken lang een veilig onderduikadres voor de familie van Ferdi E., de moor denaar van Gerrit Jan Heijn. Daarbij toonde zij steeds weer begrip dat zij echter verbond aan duidelijke regels. Jannie Sipkes hield van mensen. Zij stond dan ook vooral pal voor de zwakkeren in de samenleving. Daaruit vloeide ook haar betrokkenheid voort bij de oprichting van Release. Ook stond zij aan de wieg van de Toneelschuur en van Kreater, dat begon als Jeugdateliers en dat nu H'Art is gaan heten. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken: als er een kunstzinnig initiatief was, dan had Jannie er mee te maken. Zo was zij ook een van de stuwende krachten achter ska, de Stichting Kunst Aktiviteiten. Dankzij ska kon voor een aantal kunstzinnige projecten sponsorgeld op tafel komen. Op de Grote Markt werd het 'matje' van Gerrit van Dijk geplaatst: om gemeenteraadsleden op het matje te roe- JAARBOEK HAERLEM 2008

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 220