ren van behangsels, eerst bij h. meijer In 1773 als Grijpmoed 13 jaar is, woonde Meijer echter in Haarlem. Elders wordt vermeld dat Hendrik Meijer al in 1764 waarschijnlijk op de Kraayenhorstergracht (nu: Nassaulaan) in Haarlem een behangselfabriek had opgericht.8' In 1764 woonde Meijer nog in Amsterdam, bovendien was hij op dat mo ment geen gildelid en kon zich dus niet zelfstandig vestigen. Hendrik Meijer kende Haarlem vóór zijn verhuizing in 1768 uit Am sterdam, daar zijn verschillende aanwijzingen voor. Het Frans Hal smuseum bezit een schilderij van Meijer De Grote Markt te Haarlem, ge dateerd 1764.9' En Van Eijnden en Van der Willigen vermelden over Hendrik Meijer en zijn leerling Egbert van Drielst (1745-1818) dat zij er samen op uitgingen om in de omstreken van Haarlem [de natuur] naar het leven te teekenen'.10' Bekend is dat Egbert van Drielst in Am sterdam les kreeg van Hendrik Meijer in de periode vóór 1768. Van Drielst ging in 1768 als leerling bij Meijer weg, waarschijnlijk als ge volg van Meijers verhuizing naar Haarlem. Bovendien is er nog een aanwijzing. Zijn leerling Van Drielst is in de periode 1761-1763 werk zaam geweest in de behangselfabriek van Jan Augustini (1725-1773) te Haarlem. In een toespraak van Jacob de Vos Wzn. in 1818 ter gelegen heid van het overlijden van Van Drielst wordt aangehaald:...Bij Au gustini met den Schilder H.Meijer bekend geworden'. Meijer was dus bekend met het Haarlemse circuit, het zou zelfs kunnen, dat Meijer bij Augustini werkzaam was en dus vóór 1768 in Haarlem actief was.11' Vast staat in ieder geval dat hij in de Gildenarchieven van Haarlem is ingeschreven vanaf 1769.12' Meijers verhuizing naar Haarlem is waar schijnlijk ingegeven door het feit dat de stad een groot aantal behang selateliers kende en dat hij met behangselschilderen in zijn levens onderhoud kon voorzien: 'Hendrik Meijer, uit de Amsterdamsche school, begreep, dat Haarlems smaak, zoo al niet de kunst, dan toch de kunstenaar kon doen leven, en kwam hier ook eene behangselfabriek oprigten'.13' De negatief getinte opmerking Haarlems smaak' moet ge zien worden tegen de achtergrond van de kritiek die in de 19de eeuw bestond op de verderfelijkheidvan het behangselschilderen. De be hangselschildering was in de 18de eeuw de mode geworden en had het ezelschilderij vervangen. Als Hendrik Meijer in 1768 van Amsterdam naar Haarlem vertrekt is hij 24 jaar en heeft hij al de nodige schilderkundige vaardigheden. Uit onderzoek naar Meijers leven en werk blijkt dat hij tussen zijn 25ste en 30ste levensjaar (de periode die min of meer samenvalt met zijn ver- JAARBOEK HAERLEM 2008

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 42