Hendrik Meijer concentreert zich in Haarlem rond de jaren 1768/70 vooral op twee thema's: de stonden van de dag en de weersgesteldheid. Het is interessant om te zien hoe hij zich met voorstudies op deze thema's richt. Wat betreft de stonden is er slechts één volledige serie in goua che bekend, de serie uit 1769 thans in het bezit van het Teylers Mu seum..16) De tekeningen uit deze Haarlemse serie borduren voort op de voorstudies en kunnen worden vergeleken met andere rond die tijd ge dateerde gouaches. In de Haarlemse serie wordt de Ochtend (afb. 2) ver beeld door een groep vissers met net en hengel bij een rivier met een waterval. Op de achtergrond is een kasteelachtig rond gebouw te zien, dat lijkt op de Engelenburcht uit Rome. Een identieke groep vissers met net bij een waterval, maar dan in een stormlandschap, is ook te zien op een als voorstudie dienende gewassen tekening uit 1768 in de Brusselse collectie De Grez (afb. 3).17) Het stormelement komt weer terug in de Avond. In de Middag (afb. 5) is het opvallende element in de tekening de mo numentale klassieke beeldengroep, waaronder reizigers rusten. Uit 1768 dateert een voorstudie met een dergelijke beeldengroep, maar dan in de regen (afb.6).18) Uit dezelfde periode zijn vergelijkbare gouaches bekend, waaronder de Italiaanse haven bij volle maan uit de collectie De Grez (afb. 7).19) De overeenkomsten tussen de Nacht (afb. 8) uit Haarlem en de Ita liaanse haven uit de collectie De Grez zijn opvallend. Op beide gouaches staat op de kade een visser met een hengel, in een bijna identieke hou ding te praten met een zittende figuur. Naast de zittende figuur ligt een mand met vis. Vissers trekken het net op en het landschap met een op de Engelenburcht gelijkend gebouw wordt verlicht door de maan die door de wolken breekt. Het is niet onwaarschijnlijk dat de Italiaanse haven uit Brussel ook onderdeel uitmaakte van een stondenserie. Nog een gouache uit deze periode is een Landschap met storm en blik sem gedateerd 1770 uit het Albertina te Wenen (afb. 9).20) Ook op deze gouache zijn naast de stormelementen uit de Avond weer vissers te zien die vergelijkbaar zijn met de vissers afgebeeld op de Ochtend (afb. 2). De Stonden tonen aan dat Meijer in staat is zowel de weersgesteldheid als het tijdselement schilderkundig uit te drukken. Tenslotte nog een opmerking over de italianiserende elementen in deze gouaches: een op de Engelenburcht lijkend gebouw en een monu mentale klassieke beeldengroep, deze zijn alleen in Meijers vroege te keningen te vinden. Meijer is waarschijnlijk via het behangselschilde- PETER VAN DE KAMP

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 47