13- H. Gerlings, Verscheidenheden van Haarlems Bodem, Haarlem 1862, p. 57. 14. G ah inv. nr. 1. Zijn naam komt twee keer voor in het notulenboek, nl. bij de comparitie gehouden op 25 januari 1775 als present: Hendrik Meijer, en de comparitie van 12 april 1775 als: Meijer. In de ledenlijst (gah inv.nr.2) is zijn naam niet terug te vinden, maar deze lijst is ook zwaar beschadigd (namen zijn uitgesneden). 15. H. Meyer, Het nutte en noodzaaklyke der Teeken- en Schilder-Kunst, zo in 't alge meen, als byzonder die naar 't naakte Leven, Haarlem (Teekenacademie) 1773. Stadsbibliotheek Haarlem (signatuur 1E 923). 16. L. A. Schwartz, The Dutch Drawings in the Teylers Museum, Artists Born Between 1740 and 1800, p. 289-290, ill. 365-368. 17. Brussel, Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 2476. Pen in zwart, grijs en bruin gewassen. Gesigneerd en gedateerd. 18. München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 1943:87 (W1501). Inkt in zwart en grijs, bruin en grijs gewassen, 147 x 204 mm. Gesigneerd en geda teerd. 19. Brussel, Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 2507-gouache, 216 x 300 mm. Gesigneerd en gedateerd. 20. Wenen, Albertina, inv. nr. 10942. Gouache, 195 x 170 mm. Gesigneerd en geda teerd. 21. Uit 1784 dateren twee tekeningen van Meijer waarin opeens weer italianiseren de elementen opduiken (Brussel, Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 2479/80). Vermoedelijk zijn deze tekeningen eerder geveild op de veiling J. van Dijk, Amsterdam (V.d.Schley), 14 maart 1791, Kunstboek B, nrs. 48/49. 'TweeAr- kadische Landschappen, zeer bevallig en ryk gestoffeerd met Herders en Herderinnen, die zig geplaatst hebben nevens hun Vee, bij een ruizende Beek, waar op een helder zon licht schittert, in de eene ziet men terzyde in navolging vanJ. Moucheron, 't einde van een Hof gezicht by een Trap, en in de andere, volgens J. van Huisum, een Grafnaald en verder doet zig een Antique Stad in 't verschiet op; deeze Tekeningen zyn ongemeen hel der en dun, inplaisante kleur uitvoerig met Sapverwengeteekend doorH. Meijer.' 22. Amsterdam (Sotheby), 4 november 2003, nr. 120, alle maanden zijn afgebeeld. De serie is op de veiling gekocht door het Metropolitan Museum of Art, New York, inv. nr. 2005.249.1-12. Zwart krijt, bruine, zwarte of grijze inkt en aquarel, 135 x 190 mm. Gesigneerd en gedateerd. 23. Brussel, Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 2485, pen in zwart, grijs ge wassen, waterverf, 182 x 245 mm. Gesigneerd en gedateerd. 24. Instituut Collectie Nederland, inv. nrs. R5161 t/m R5169. (R5162 in Enschede, Rijksmuseum Twenthe; de overige delen in Bergen op Zoom, het Markiezen hof). PETER VAN DE KAMP

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 61