de achterkant van Belgische kaartjes nog wel oude prijsaanduidingen aan, te weten de bedragen waarvoor 19de eeuwse verzamelaars ze koch ten: 1 of 2 frank voor een kleine kaart en 5 frank voor een grote. Zelf denk ik dat ze in België in veel grotere getale gedrukt werden. Ook het aantal lithografische bedrijven dat in België dit soort kaartjes drukte was veel groter dan in ons land. Dat valt o.a. op te maken uit de kaartjes waarop deze bedrijven in kleine lettertjes hun naam drukken. Aan het eind van de jaren zestig raakten de porseleinkaartjes uit de gratie. Ook voor menu's, titelpagina's en dergelijke werd het procédé na circa 1870 niet of nauwelijks meer gebruikt. Over het verdwijnen van de techniek omstreeks 1870 zijn ook enkele theorieën. De eerste mogelijkheid is dat ze uit de mode raakten, al is dat gezien de hoge kwaliteit niet erg waarschijnlijk. Dan is er het verhaal dat het bestui ven met metaalpoeder werd verboden, omdat de drukkersknechten er problemen met hun gezondheid door kregen. Dat wordt ook al meege deeld in het hierboven aangehaalde manuscript van Kierdorff. De derde theorie is dat het gebruik van het zeer giftige loodwit werd ver boden5). Haarlemse porseleinkaartjes Toen ik enkele tientallen jaren geleden het bestaan van porseleinkaar tjes ontdekte, heb ik mij voorgenomen om kaartjes van Haarlemse be drijven te gaan verzamelen. Op verzamelaarsbeurzen en bij antiquaria ten die gespecialiseerd waren in efemeria, keek ik er naar uit en in de afgelopen 30 a 40 jaar heb ik 14 verschillende kaartjes bijeen kunnen sprokkelen. Eén van mijn gedachten daarbij was dat ik mogelijk zo op het spoor zou kunnen komen van een porseleinkaartje van de Haar lemse kleermakerij Van der Steur, maar dat heeft niet zo mogen zijn. Pas vrij kort geleden kwam ik ertoe om in het Noord-Hollands Ar chief een dossiertje uit de verzameling J.W. Enschedé in te zien dat stond omschreven als nr. 50: Reclamekaarten van winkeliers en indu- striën te Haarlem, 1880-1905. Het mapje bleek tot mijn grote verrassing 58 verschillende adres kaartjes te bevatten, die uitgevoerd waren in porseleindruk. Enkele daarvan waren ook in mijn bezit, maar het aantal bekende Haarlemse kaartjes steeg hierdoor van 14 tot 69. Jan Willem Enschedé was een groot verzamelaar van boeken, prenten en efemere zaken. Dit laatste baarde overigens nogal wat opzien in zijn omgeving. Ik herinner mij A. G. VAN DER STEUR

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2008 | | pagina 73