bij Thijm, waar zij zoveel prachtige vrouwenrollen op haar eigen unie
ke wijze tot leven riep. Vanaf het allereerste begin dwong zij bewonde
ring af bij haar medespelers, het publiek en ook de krantenkritieken
juichten haar toe. Een van de rollen die zij nog tot op hoge leeftijd kon
citeren, was Miebetje in 'Freuleken', een stemmig stuk van Herman
Roelvinck. Daarover schreef de toneelcriticus van Haarlems Dagblad
in 1935: 'Het was gisteren bij Alberdingk Thijm de avond voor mejuf
frouw Jeanne Rubeling. Reeds vroeger had deze dilettante zich bij haar
vereniging onderscheiden door haar speeltalent. Maar als Miebetje
heeft zij ons in 'Freuleken' toch wel bijzonder verrast en een creatie ge
geven zoo levendig en pittig, zoo fris en natuurlijk, dat ze wel heel ver
boven haar omgeving uitblonk, haar Miebetje was zoo volkomen af,
dat ze zelfs in een voorstelling van een goed beroeps ensemble een uit
stekend figuur zou hebben gemaakt.'
De criticus uit 1935 had het scherp gezien: hij had die avond ontdekt
hoe uitzonderlijk het talent van deze jonge vrouw was binnen de
wereld van het amateurtoneel en vooral hoe zij daarmee omsprong.
Jeanne zelf kon terugkijken op een rijke reeks van indrukwekkende
rollen. Eén van de hoogtepunten: zuster Beatrijs in het gelijkname mi
rakelspel van Felix Rutten. Een legendarische rol, waarover de criticus
H.B. v.d. S. in De Nieuwe Haarlemse Courant ronduit lyrisch schreef:
'En dan werd voorts onze diepste indruk gewekt door het ontroerende
spel van zuster Beatrijs, mevrouw Kruijver. Deze Beatrijs was zoo
broos tegenover de drang van het innerlijke leven, zoo deerniswekkend
in haar zielestrijd, zóó droef in den triomf van het kwaad, dat men in
haar het simpele oude verhaal met al zijn bekoorlijkheid weer terug
vond.'
Maar op hoge leeftijd speelde zij nog de oude grootmoeder, een ont
roerende rol in 'Het huis van Bernarda Alba' van Féderico Garcia Lorca.
Een bescheiden maar indrukwekkende rol was het, en al direct toen ze
opkwam zinderde het door de schouwburg: 'Jeanne Kruijver...Jeanne
Kruijver' en spontaan brak verdiend een donderend applaus los.
Jeanne Kruijver kende altijd het eerst van iedereen haar teksten.
Maar ook die van haar medespelers, zodat zij waar nodig als redder in
de nood kon optreden.
Toen Jeanne Kruijver-Rubeling 75 jaar lid van Alberdingk Thijm
was, werd zij in de Toneelschuur gehuldigd op een speciale bijeen
komst. Bij die gelegenheid werd ook het 'Jeanne Kruijver Fonds' inge
steld, als afdeling van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Doelstelling is
240 JAARBOEK HAERLEM 2009