'Hij was een edel mensch' Een levensbericht over de Haarlemse landschapschilder Cornelis Lieste (1817-1861) Wie over de Raamsingel wandelt en eens stil staat bij nummer 16, zal merken dat dit een voor die plaats nogal afwijkend huis is. Het opval lend brede, symmetrisch ontworpen pand steekt wat naar voren ten opzichte van de overige - laat 19de- en 20ste-eeuwse - panden, die bo vendien hoger zijn. Aan de zijkanten is duidelijk te zien dat de belen dende herenhuizen er later tegenaan zijn gebouwd. Het ooit vrijstaan de pand stamt dan ook uit iets eerdere tijd dan de rest: het was ooit het woonhuis van de vroeg-igde-eeuwse, romantische landschapschilder Cornelis Lieste (1817-1861).1) Sinds vele jaren onderwijst 'Schroder Danscentrum' er de danskunst, maar ooit was het pand dus gewijd aan de schilderkunst. Wie was Lieste, wat weten wij nog van hem, en hoe belangrijk was hij Landschapschilderkunst en Haarlem Haarlem en omstreken speelden een niet onbelangrijke rol in de perio de van de Nederlandse romantische landschapschilderkunst (ca. 1780- 1860), een artistieke bloeiperiode waaraan namen zijn gekoppeld als Barend C. Koekkoek, Andreas Schelfhout, Johannes Tavenraat en Wij nand Nuyen. De rol van Haarlem was meerledig. Niet alleen werkten in deze stad, de een langduriger dan de ander, landschapschilders van be tekenis als Hermanus van Brussel, Hendrik Kruseman van Elten, Lre- drik Kruseman en Nicolaas Roosenboom. Ook trokken diverse naam- hebbende schilders van elders naar de Haarlemse contreien om er naar de fraaie en veelzijdige natuur te werken, onder wie de befaamde J.H. Weissenbruch en Andreas Schelfhout. Haarlem kende bovendien sinds 1821, als een der eerste steden in Nederland, een stimulerende kunstenaarsvereniging (kzod), waarvan ook onze Cornelis Lieste lid 35 ANTOON ERFTEMEIJER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2009 | | pagina 37