en soortgelijke kunstenaarsbiografen. Standaardelementen in zulke
schilderslevens zoals de opmerking dat de kunstenaar reeds als kind
opviel door tekentalent, dat de natuur zelf toch wel de belangrijkste
leermeester was, en dat de kunstenaar, ook als mens, (bijna) boven
alle kritiek verheven is, kenmerken evenzeer Gerlings' biografie van
Lieste.12)
Aansluitend volgt hier de complete tekst van dit interessante docu
ment, dat op relevante plaatsen voorzien is van verklarende noten door
schrijver dezes. De tekst laat zien hoe er in de vroege 19de eeuw over
schilderkunst gedacht kon worden: vocabulaire en formulering zijn
typerend voor de romantische, hooggestemde opvatting van het kun
stenaarschap. De auteur, die zelf niet als kunstenaar te boek staat, geeft
er blijk van zich serieus in de vele moeilijkheden en andere aspecten
van de toenmalige kunstenaarsopleiding en van de beroepsuitoefe
ning te hebben verdiept en ingeleefd. Al met al betreft het een zowel
informatief als lezenswaardig levensbericht over een door en door
Haarlemse schilder, dat het beslist waard is aan de verborgenheid van
de archiefkasten te worden onttrokken.
Het levensbericht
'Cornelis Lieste ingeleverd in de aloude Rethorijkkamer de Wijn-
gaartranken 1862 door Mr. A. Gerlings Cz afschrift
De bewoner van Haarlem vindt zich gelukkig in het bezit van schoo-
ne omstreken. Het valt niet te ontkennen dat ook in vele andere oorden
van ons Vaderland de natuur zich van hare schoonste zijde doet ken
nen en zoodanigen invloed op ons kan uitoefenen, dat de blik des
geestes zich verruimt, de aandoeningen van ons hart zich veredelen,
en het ware leven zich ontwikkelt; maar ieder natuur tafreel heeft zijne
eigenaardigheden en die onzen omtrek heeft door wandeld, zal moeten
erkennen, dat er iets aantrekkelijks in gevonden wordt, dat elders niet
wordt aangetroffen, en in verschillende tijdperken menigen kunste
naar hierheen heeft gelokt, om aan die eenvoudige pracht het vuur te
ontleenen, waarmede de beelden zijner fantaisie moesten worden be
zield.
Er zijn jaren geweest, waarin het getal van hen, die zich hier op de
schilderkunst toelegden, vrij aanzienlijk was. Ongeveer vijftien jaren
geleden woonden hier nog 25 a 30 schilders en teekenaars, waaronder
velen, wier verdiensten toen reeds algemeen erkend waren, of die later
JAARBOEK HAERLEM 2009