Regentenkamer met tent-finished (Foto Henk Maurits) bladderen. Daarna werden honderden kleine spijkertjes stuk voor stuk verwijderd. Uiteindelijk konden de doeken van de onderliggende bespan ning worden getild, wat een zeer nauwkeurig en zenuwslopend werk bleek te zijn. De doeken werden voorzichtig rond grote cilinders gerold om vervoerd te kunnen worden naar het restauratieatelier, dat voor de gelegenheid was ingericht in de oude directeurswoning van het Centraal Station. Daar kon het echte restauratiewerk beginnen. De doeken werden schoongemaakt en ontdaan van lagen vuil, en oude retouches - over schilderingen - werden verwijderd. Daarna werden de oude doeken ter versteviging verlijmd met nieuwe onderdoeken. Gaten in de doeken wer den opgevuld, waarna de schilderingen zelf hersteld konden worden. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. De schilderingen moesten door de restauratrices Hetty van Eeghen, Antoinette van der Wal, Tineke Heiser, Suzanne Seunke en Nicole van de Graaf met veel precisie worden gere toucheerd, waarbij ze rekening moesten houden met de oorspronkelijke kleuren en vormen. Ondertussen was er ook werk te doen in de Regentenkamer. De bui tengevels werden flink aangepakt, waarbij vooral het voegwerk werd hersteld. In de kamer werden nieuwe leidingen aangelegd, en een nieu we radiator werd in de oude haard geplaatst. Het plafond, de haard en MARTIN BUSKER 197

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 199