Links) werd de lijn van het plan gevolgd. Het was een enorme politieke leerschool. De acht jaar als raadslid hebben Chris gevormd, zeker niet minder dan zijn ervaring in het bedrijfsleven, dat altijd - ook door hem zelf - naar voren werd gebracht. Zijn succesvolle wethouderschap is niet mogelijk geweest zonder de lange leerschool met hoogte en dieptepunten tijdens zijn raadslidmaatschap in een periode dat veel in Haarlem op de schop ging. Heel bijzonder was zijn tegenplan 'Variaties op Schalkwijk 2000+'. Het tekende Chris. Wars van de toenmalige strikte conventie dat een coalitiepartij zich niet openlijk uitspreekt tegen collegebeleid - het visionaire plan was het paradepaardje van PvdA-wethouder Jan Haver kort - werd deze bijstelling van het plan in de discussie van de stad inge bracht. Chris vergaloppeerde zich natuurlijk ook wel eens, zoals met zijn met vuur verdedigde paperclipvariant van de Zuid-Tangentroute, maar 'creatief' was het wel. In de kaasstolp van het stadhuis met zijn complexe coalities, zijn per soonlijke verhoudingen los van politieke kleur niet zelden doorslagge vend. De goede contacten met Pieter Eibers en Hilde van der Molen van de SP in de gemeenschappelijke oppositiejaren 2002-2006 leidde tot het opmerkelijke college van PvdA-SP-WD. Dit college met ideologische ui tersten viel in Nederland op. De SP was na haar grote verkiezingsoverwin ning in het jaar 2006 tot zeer weinig gemeenten in Nederland tot colle geverantwoordelijkheid doorgedrongen. Chris had een duidelijk stem in dit college met de zware post financiën, personeel en organisatie en cul tuur. Het was een uiterst politieke keuze geweest voor politieke samen werking, maar de samenwerking werkte juist door goede persoonlijke chemie. Chris toonde als wethouder weer zijn ongebreidelde werklust. Wel maakte hij altijd ruimte voor zijn vrouw Jeanette en toonde hij grote be trokkenheid bij zijn kinderen Karen en Joris. Een voordeel voor zijn gezin was dat de afwezigheid door alle buitenlandse zakenreizen nu wel tot het verleden behoorde. Als wethouder financiën én cultuur kon hij in de culturele sector van Haarlem veel regelen. Veel krediet kreeg hij door de afgedwongen sane ring van de financiële situatie van het Patronaat. Met kenmerkende di rectheid wees hij op de problemen: 'vis begint te rotten bij de kop'. De vier grote culturele podia van Haarlem, de projecten van renovatie, herbouw en nieuwbouw van Concertgebouw, Stadsschouwburg, Patronaat en To neelschuur waren zo goed als voltooid. Voor de minder spectaculaire, maar essentiële afhechting van begroting en exploitatie van die instellin gen tekende hij. De financiële beheersing was een grote uitdaging. 220 HAERLEM JAARBOEK 2010

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 222