Stats speelluyden Traditie Door alle oorlogsperikelen was dit aloude instituut in 1573 opgehouden te bestaan. Toen de rust in de stad was teruggekeerd, werd in 1592 de tradi tie van de speelmannen in ere hersteld. De jaarwedde van de muzikanten was bescheiden: in 1592 bedroeg die vijftig Vlaamse ponden, zoals blijkt uit het volgende: 'Jan Willemsz en de mit zyn zoon Jan Janssz/mitsgaders Cornjanssz vreen enThyman Janssz Padbrue/die als schalmeyspeelders deser stadt zyn aengenomen/is verleent ordonnantie van elcx vyfftich gul jaerl/innegegaen Jacobj lestleden gedaen tot wederzeggen'5' Met de mededeling dat men 'in de conste geexperimenteert' was, vroeg het gezelschap in 1594 om een verhoging van de wedde. Men stemde toe en legde er tien ponden op zodat het bedrag kwam op 'tzestich kl gul Jaerlycx'. Een dergelijke som was ontoereikend om een gezin van te on derhouden. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat men er ander werk bij deed, zoals in het geval van Lossy en Padbrué's vader en oom. Deze 'trompers' vielen onder de verantwoordelijkheid van burge meesters en schepenen. Sinds de veertiende eeuw luisterden dergelijke gezelschappen stedelijke ceremonieën op als processies, parades van de schutterij, optochten, jaarmarkten, feestdagen van de gilden, officiële maaltijden van de magistraat, bruiloften, feesten en wat dies meer zij. Ze waren immers van alle markten thuis. Zo 'werden vande stadts speelluij- den seer heerlijck met schalmeijen gespeelt' op het landjuweel van de Rederijkers Pellicanisten in 1606. In Haarlem waren zij verplicht 'omme viermaels des weex als sondaechs/maendaechs/ swoondaechs/ende vry- daechs op de trappen vanden stadthuyse als naer ouder gewoonte opden middaege te spelen'. Een stadsspeelman was tevens gehouden muziek- en dansonderricht te geven. Omdat een dergelijke formatie ook buiten goed hoorbaar diende te zijn bestond die gewoonlijk uit riet- en koper instrumenten, waarvan het geluid ver droeg: zinken, trombones, trom petten, dulcianen, pommers, kromhoorns en schalmeien. Het repertoire was vermoedelijk traditioneel. Doordat voornamelijk blaasinstrumenten werden ingezet zal deze veelal op kerktoonsoorten gebaseerde muziek plechtstatig hebben geklonken. Deze doorgewinterde musici zullen zich ook wel met hun stem hebben laten horen. HAERLEM JAARBOEK 2010

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 44