diedrager, toebedeeld. De ons resterende tenorpartij van de Jubelmadri galen biedt dan ook te weinig houvast om van het werk in zijn geheel of gedeeltelijk een reële en betrouwbare reconstructie te maken. Verandering van drukkerij: Van Broer Jansz. naar Paulus Matthysz. Het blijft gissen naar de reden waarom Padbrué voor zijn volgende com positie bij een andere drukker dan Broer Jansz. zijn heil heeft gezocht. In Amsterdam waren rond het midden van de zeventiende eeuw een kleine honderd drukkers gevestigd, van wie meer dan twintig muziek drukten. De drukkerijen van Broer Jansz. en Paulus Matthysz., beiden (amateur) componist en -musicus, leverden superieure kwaliteit. Matthysz. is als de muziekdrukker bij uitstek uit die tijd beschreven, niet alleen voor Am sterdam, maar voor het hele gebied van de Nederlanden. Kennelijk had Padbrué een goede smaak en kon hij zich ook permitteren voor zijn com posities naar een kwaliteitshuis te gaan. Hoe aantrekkelijk was Matthysz.' uithangbord 'In 't Musyc-boeck' Laatste gedrukte compositie In 1646 verscheen dan De Tranen, Petri ende Pauli gecomponeerd op Vondels tragedie Peter en Pauwels uit 1641. Ook deze compositie is onvol ledig bewaard gebleven. Padbrué heeft verschillende gedeelten uit het geestelijk drama over het martelaarsschap van de apostelen Petrus en Paulus op muziek gezet, waaronder een deel van de opdracht aan 'Euse- bia', waarmee waarschijnlijk Maria Tesselschade bedoeld is. De dialogen tussen de discipelen zijn aangrijpend door de emotionele en dramatische toonschildering, die Padbrué doeltreffend toepast. Er was in de calvinistische Republiek geen sprake van dat een compo sitie met een kerkelijke/katholieke inslag, a fortiori wanneer die op het Nieuwe testament betrekking had, in het openbaar in de kerk kon wor den uitgevoerd. Werken als de Kruysbergh en De tranen Petri ende Pauli, waarvan de portee duidelijk katholiek was, waren dan ook bedoeld voor uitvoering in de huiselijke kring of in de openlucht, buiten het zicht van het gezag. Padbrué droeg deze compositie op aan Symon Feit, die moge lijk zijn huis voor een uitvoering heeft opengesteld. De opdracht luidt: HAERLEM JAARBOEK 2010

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 74