Van Dijk heeft die laatste periode
van zijn leven heel bewust en syste
matisch aangepakt. Aanvankelijk
stortte zijn wereld in nadat de dok
toren hem op 18 mei 2012 meedeel
den dat zijn dagen geteld waren.
Maar hij herpakte zich al snel en be
sloot aan zijn laatste animatiefilm
te gaan werken: 'The Last Picture
Show'. Dagelijks maakte hij nog een
tekening en zou dat volhouden tot
de dag van zijn overlijden. De her
denkingsbijeenkomst in de Grote Kerk in Haarlem ter gelegenheid van
zijn verscheiden, waar zo'n duizend belangstellenden bijeen waren, zou
tegelijkertijd de première van zijn laatste animatiefilm worden. De verto
ning werd met een ovationeel applaus door de aanwezigen ontvangen.
Van Dijk was een werker en een doorzetter en ook in de maanden die
aan zijn overlijden vooraf gingen, bleef hij zoveel mogelijk doen wat hij
belangrijk vond. Hij werkte mee aan een documentaire over zijn leven
en werk, bereidde samen met zijn kompaan Piet Zwaanswijk een duo
expositie in de Vishal voor en werkte monter mee aan de openingsact
van de tentoonstelling. Hij gaf zelfs op de dag van zijn overlijden nog een
urenlang interview aan een tweetal journalisten. Iedereen bleef tot op het
laatst van harte welkom bij hem thuis en over zijn naderend einde deed
Gerrit geenszins geheimzinnig. Dat maakte het praten erover voor zijn
omgeving een stuk gemakkelijker. Een plekje op de Algemene Begraaf
plaats in Haarlem-Noord werd door hemzelf uitgezocht en met zijn ka
meraad, meubelmaker en decorbouwer Jan Heijer, besprak hij de vervaar
diging van zijn grafkist, die Gerrit bij wijze van (opnieuw) een kwinkslag
graag in de vorm van een pakje shagtabak zag uitgevoerd. Van Dijk was
namelijk al sinds zijn jeugdjaren een straffe roker en draaide nog een laat
ste sigaretje voor hij het tijdelijke met het eeuwige zou gaan verwisselen.
Met Gerrit van Dijk verliest de stad een markante Haarlemmer, die
aanvankelijk geen Haarlemmer was. Hij werd geboren op 5 december
1938. Zijn katholieke ouders hadden een eenvoudig boerenbedrijf in het
Brabantse dorpje Volkel. Pas kort voor zijn dood ontdekte hij de inspira
tiebron voor zijn kunstenaarschap. Het waren de semi-moderne kruis
wegstaties van priester/kunstenaar Hugo Brouwer in de parochiekerk
van zijn jeugd. De plaatselijke bevolking vond de beeltenissen maar niks,
208 HAERLEM JAARBOEK 2012