Zijn eerste regie deed Ko met zijn vriend Joep. Ko: 'Joep kwam in 1989 bij Het Volk maar zou ook voor Alberdingk Thijm 'Het Huis van Bernar- da Alba' regisseren. Dat was wat veel, dus dat hebben we samen gedaan. Daarna heb ik talloze regies gedaan voor ongeveer alle Haarlemse gezel schappen. Vondel, htc, Thijm, Genesius, de Spaerne Ghesellen, ktg en Cremer, noem maar op." Paula Zuidhof van Haarlems Dagblad zag er vele: 'Ko kon geen nee zeg gen, dus hij deed soms meerdere regies tegelijk. Als ik hem vroeg hoe hij dat volhield, zei hij altijd "Ach, het is maar tijdelijk." Alle spelers van alle groepen vonden hem aardig, hij werd vaak 'Kootje genoemd. Maar hij kon ook heel beslist zijn.' Op die momenten verdriedubbelde hij zijn postuur. Hij blies zich als het ware op en met weidse, Ko van Dijk-achtige gebaren, maakte hij uit gekiend gebruik van zijn - zeker op die momenten - galmende stem. Dan stond daar een heel grote man. Ko zelf zei hier ooit over: 'Af en toe schiet ik wel eens uit m'n slof. Vooral nieuwe spelers zijn puur met hun tekst be zig, niet met de inhoud. Dat kun je ze niet kwalijk nemen.' Hans Kluit van Cremer speelde graag onder regisseur Ko: 'Hij gaf je de ruimte. Zei niet: "Zo wil ik het, zo moet het", maar stuurde waar nodig bij. Hij was geliefd - dat was de kracht van zijn persoonlijkheid.' Ko: 'Het is voor mij inderdaad belangrijk de spelers de ruimte te geven. Lees het stuk goed en bedenk hoe en waarom je iets doet. Wat voor mens speel je, hoe zou jij dat invullen?' Dan met een grijns: 'En verder is het natuurlijk belangrijk wat ik ervan vind.' Jan van Os 18 juli 1937 -19 maart 2013 Joannes Antonius Henricus Marie werd als oudste van zes kinderen in Haarlem geboren, zijn ouders behoorden tot de bekende families van de katholieke middenstand. Zijn vader Anton van Os (1889-1982) was de derde drogist van A.J. van der Pigge, de zaak op de strategische hoek op de kruising Gierstraat-Botermarkt-Oude Gracht. Anton van Os won de heroïsche strijd tegen Vroom Dreesmann, uiteindelijk werd de zaak ingeklemd door het modernistische nieuwe complex van het waren- RENEE DE BORST 260 HAERLEM JAARBOEK 2013

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2013 | | pagina 262