eenen van Hoogstraten' (brief van 3 december 1895). Na Marie Jean Caan van Maurick lijkt Willeskop dus in eigendom te zijn gekomen van Pieter Caan. Caroline woont nog in het ouderlijk huis wanneer haar broer vertrekt naar Indië. De verantwoordelijkheid voor het familiebezit berust geheel bij haar. Ze ontvangt in november 1895 een verzoek van de kunsthistori cus Ernst Willem Moes (1864-1912): 'Vernomen hebbende dat U in het be zit zijt van oude familieportretten, ben ik zoo vrij, mij met een vriendelijk verzoek tot U te richten, en wel ten behoeve van het door mij uitgegeven werk: Iconographia Batava of Beredeneerde Lijst van geschilderde en ge beeldhouwde portretten van Noord-Nederlanders uit vorige eeuwen'. Het lukt niet een afspraak te maken en Moes stelt in een tweede briefje voor dat zijn 'vriend Dr. A. Bredius, Directeur van het Mauritshuis', de portret- LK KKrfMK DK SCRtVERlUS Adrien Didier, Portret van Petrus Scriverius naar Frans Hals. Gravure, 24 x 18 cm. Uit de tentoonstel lingscatalogus van de collectie John W. Wilson, Bmssel, 1873. (Particuliere collectie, Amsterdam) Adrien Didier, Portret van Anna van der Aar naar Frans Hals. Gravure, 24 x 18 cm. Uit de tentoonstel lingscatalogus van de collectie John W. Wilson, Brussel, 1873. (Particuliere collectie, Amsterdam) MICHIEL ROSCAM ABBING 87

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2013 | | pagina 89