Het gezicht op Haarlem vanaf het Noorder Spaarne De schilder heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt met het schilde ren van dit Haarlems stadsgezicht vanaf het Spaarne. In veel Hollandse riviergezichten zien we een rivier aan de linker of rechterzijde van het schilderij op natuurlijke wijze samenvloeien met een in nevelen gehulde horizon. Dit zien we bijvoorbeeld bij de twee andere bekende gezichten op Haarlem vanaf het Noorder Spaarne, van Hendrick Vroom en Allaert van Everdingen. Op beide schilderijen wordt diepte gesuggereerd door vanaf afstand het Spaarne parallel of toelopend aan de stadsmuren van Haarlem te schilderen. In het hierboven getoonde schilderij echter wordt de loop van het Spaarne als het ware gestuit door de stad. Op welke wijze weet de kunstschilder afstand en diepte in het schilderij aan te brengen? De aandacht wordt als vanzelf via de linker- en rechteroever en de toppen van de zeilmasten naar de stad getrokken. Het gevoel van ruimtelijkheid wordt versterkt door het kleinere zeilschip bij de noorder sluitboom en door het 'repoussoir effect' van de veerpont op de voorgrond. Vanaf de Catharijnebrug trekt de omwalling van de stad de aandacht naar links, ondersteund door een denkbeeldige lijn die getrokken kan worden van de toppen van de boom rechts, de vlag van een zeilschip, en de Papento ren waarna de lijn opgaat in de horizon. De werking van afstand en diepte wordt versterkt door het zonlicht op de rivier juist voor de stad en door het linker gedeelte van de stad te laten baden in zonlicht, in contrast met de slagschaduwen van de wolken op de Grote of Sint Bavokerk. Imposante Hollandse wolkenluchten beslaan een groot deel van het schilderij. We zien de stapelwolken zich samenvoegen (cumulus medio- cristot de met regen verzadigde donkere wolken van de cumulus conges- tus juist midden bovenin het schilderij. Deze donkere wolken verhouden zich fraai met de donkere schaduwen links- en rechtsbeneden op het schilderij. Anders dan bij het schilderij van Hendrick Vroom zien we bij deze schilder niet de scherpe en precieze detaillering van de contouren van Haarlem, maar eerder een vlotte, bijna schetsmatige maar trefzekere penseelstreek. Het lijkt de schilder vooral te gaan om een bepaalde, bijna romantische atmosfeer op te roepen. Ook de warme kleuren maken het werk bijzonder sfeervol. Het gezicht op Haarlem vanaf het Noorder Spaarne is kennelijk een aantrekkelijk beeld om weer te geven. Uit de Gouden Eeuw zijn ook ver schillende gravures bekend die dit beeld tot onderwerp hebben. Opval lend is wel dat de meeste prentmakers het belangrijk vonden om dan in JOHAN DEN HARTOG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 105